Tuoksu vaihtuu nappia painamalla

Kuvittele, että pystyisit vaihtamaan kotisi tuoksutunnelmaa vain kaukosäätimen nappia painamalla.

Tai jos kehossasi oleva lääkeaineen annostelija pystyisi vaihtamaan annostelemaansa lääkettä kehon antamien signaalin mukaisesti.

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston monialainen opiskelijaryhmä tekee tutkimusta kesän ja syksyn aikana näiden sovellusten mahdollistamiseksi. Tähtäimessä on lokakuussa pidettävä synteettisen biologian kansainvälinen kilpailu, johon ryhmä osallistuu ensimmäisenä suomalaisena joukkueena.

− Tavoitteenamme on luoda säädinjärjestelmä, joilla voidaan kontrolloida sitä, miten geenit ilmentyvät soluissa. Kehitämme ja testaamme järjestelmää bakteereilla. Jos kaikki etenee hyvin, selvitämme järjestelmän laajentamista myös muihin organismeihin, kertoo Aalto-yliopiston kemiantekniikan opiskelija Mikko Laine.

Laboratoriossa työt ovat lähteneet hyvin käyntiin.

− Olemme tutkineet projektiimme soveltuvia BioBrick-DNA-osia, sekä yhdistelleet ja siirtäneet niitä bakteereihin onnistuneesti. Lisäksi olemme esimerkiksi työstäneet hajutonta E. coli -bakteeria, Mikko kertoo.

Työtä tehdään myös laboratorion ulkopuolella. Opiskelijalähtöisen soveltavan tutkimuksen tekemisen ja synteettisen biologian osaamisen kehittämisen lisäksi tarkoitus on parantaa opiskelijoiden tutkimus- ja liiketoimintamahdollisuuksia. Joukkue onkin mukana Aaltoes-yhteisön järjestämässä Summer of Startups -ohjelmassa, jonka puitteissa opiskelijat ovat hioneet pitchaus-taitojaan, oppineet verkostoitumista ja päässeet tapaamaan startup-vaikuttajia.

iGEM eli International Genetically Engineered Machine on vuosittainen kansainvälinen synteettisen biologian kilpailu, jonka aikana kukin osallistuva joukkue suunnittelee, kehittää ja toteuttaa yhdessä synteettisen mekanismin käyttäen hyväkseen jotakin organismia ja avointa geenikirjastoa. Kilpailun päätavoitteina on alan tutkimuksen, opetuksen ja yhteisön kehittäminen, sekä tietoisuuden lisääminen.

Me olemme Aalto-Helsinki, Suomen ensimmäinen iGEM-kilpailuun osallistuva joukkue. Tänä kesänä teemme jotain aivan uutta!

Lisää kilpailusta voit lukea kilpailun verkkosivuilla (igem.org).

Seuraa joukkueen matkaa Twitterissä ja Facebookissa!

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.