Tulevaisuuden haaveena ura biometsäteollisuuden parissa - tällaista on opiskella Kemian tekniikan korkeakoulussa

Biomassan jalostusta pääaineenaan opiskeleva Janika Hart halusi alalle, jossa pääsee opiskelemaan useita eri luonnontieteitä ja soveltamaan niiden oppeja käytännössä. Tulevaisuudessa Janika haluaa työskennellä tuotekehityksen ja ekologisten biopohjaisten materiaalien parissa.
An image of students with blue overalls and Janika Hart

Mikä sai sinut hakemaan Aaltoon?

Lukiossa minua kiinnosti erityisesti biologia ja kemia. En tiennyt, mihin ammattiin tai mille alalle haluaisin lopulta valmistua. Tiesin, etten halunnut opiskella mitään liian teoriapainotteista. Tämä sai minut pohtimaan, onko yliopistoissa sellaisia hakukohteita, joissa pääsisi opiskelemaan useita eri luonnontieteitä ja soveltamaan niiden oppeja käytännössä. Kaverini kertoi kemian tekniikan opinnoistaan Aallossa ja ajattelin, että tämä voisi sopia minulle. Päätin hakea Kemian tekniikan korkeakouluun ja olen erittäin tyytyväinen valintaani. Olen opintojeni kautta löytänyt oman alani, biometsäteollisuuden.

Mikä on ollut mielenkiintoisin kurssi tai projekti?

Itselleni mielenkiintoisimmalla kurssilla oli kaksi projektia puiden rakenteeseen ja erilaisten biomassojen hyödyntämiseen liittyen. Ensimmäinen projekti oli laboratoriotyö, jossa ryhmille annettiin näyte määrittämättömästä puulajista ja tehtävänä oli laboratoriokokeiden avulla selvittää, mikä puulaji oli kyseessä. Laboratoriokokeiden avulla saatiin tietoa puulajin kemiallisesta koostumuksesta ja kuituominaisuuksista. Toisessa projektissa valittiin jokin biomassa uusiutuvaksi raaka-aineeksi (ryhmälläni vehnän olki) ja pohdittiin, miten sitä voisi hyödyntää erilaisissa ekologisesti kestävissä tuotteissa. Tällaisia tuotteita ovat esimerkiksi pakkaukset, biopolttoaineet, vaatteet ja aterimet.

Oletko mukana opiskelutoiminnassa?

Toimin viime vuonna korkeakouluyhdistyksemme Prosessiteekkareiden hallituksessa opintovastaavana. Kokoustin korkeakoulun kanssa opintojen kehittämiseen liittyen, keräsin opinnoista palautetta opiskelijoiltamme ja edustin jäseniämme opintoasioissa. Olen myös tänä vuonna hallituksessa tiedottajasihteerinä. Lähetän jäsenistöllemme viikkotiedotteen, teen kokousten pöytäkirjat ja olen vastuussa yhdistyksemme sometileistä. Kaikenlainen opiskelijatoiminta on mahtava tapa tavata uusia ihmisiä sekä omasta yhdistyksestä että sen ulkopuolelta, ja se on myös mahdollisuus oppia itsestään ja saada erilaisia työelämätaitoja.

Mitä haluat tehdä valmistumisen jälkeen? Onko sinulla unelmatyöpaikkaa?

Valmistumisen jälkeen haluan työskennellä tuotekehityksen parissa. Haluaisin olla kehittämässä erilaisista kestävistä biopohjaisista materiaaleista uusia kestävän kehityksen mukaisia tuotteita, jotka auttavat kuluttajia, yhteiskuntaa ja ympäristöä. Olen erityisesti kiinnostunut ekologisten pakkausten valmistamisesta, jotka kuormittavat ympäristöä mahdollisimman vähän. Tämä on tärkeää etenkin käytettävien materiaalien ja biohajoavuuden kannalta. Etenkin nanoselluloosan mahdollisuudet kiinnostavat minua. Olen tehnyt siitä kandityöni, ja olen ollut kesätöissä nanoselluloosan tutkimusryhmässä.

Mitä vinkkejä sinulla on opintojensa aloittavalle?

Ota opiskeluelämästä kaikki mahdollinen irti. Kokeile opiskella itsellesi uusia asioita, ja selvitä rauhassa mikä sinua kiinnostaa. Älä ota turhia paineita opiskelumenestyksestä, vaan ota tämä aika mahdollisuutena selvittää mikä on juuri se sinun juttusi. Opiskelijaelämä on kuitenkin niin paljon muutakin kuin opiskelua. Tutustu yhteisöön ja lähde itseäsi kiinnostaviin juttuihin rohkeasti mukaan!

Lisätietoa hakemisesta kemian tekniikan koulutusohjelmaan löydät täältä

An image of Janika Hart with her blue student overalls holding a microphone and giving a speech

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

AllWell SQ
Yliopisto Julkaistu:

Vuoden 2024 AllWell?-kyselyyn vastasi 36 % kohderyhmästä

Kysely lähetettiin Aalto-yliopiston toisen vuoden kandiopiskelijoille ja ensimmäisen vuoden maisteriopiskelijoille.
Alex Henn
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Alexander Henn sai Suomen Luonnonvarain Tutkimussäätiön väitöskirjapalkinnon

Alexander Henn kehitti ligniinille kaksi uutta sovellusta, jotka luovat mahdollisuuksia metsäteollisuuden sivuvirtojen arvonnousulle. Tutkimus edistää suomalaisen puumateriaalin lisäarvoista hyödyntämistä bio- ja kiertotalouden periaatteiden mukaisesti.