Tuki Sisun saavutettavuusasioihin Aallossa

Elokuussa käyttöön otettavassa opetuksen ja opiskelun tietojärjestelmässä Sisussa on havaittu puutteita saavutettavuuteen liittyen. Yliopisto on sitoutunut tukemaan opiskelijoita yksilöllisesti, kunnes ongelmat on saatu korjattua.
Aalto-yliopisto, Sisu visual grpahic design of three different caracters.jpg

Opetuksen ja opiskelun tietojärjestelmän Sisun toiminnallisuuksia on otettu asteittain käyttöön Aalto-yliopistossa, ja lopullisesti Sisu korvaa aikaisemman Oodi-järjestelmän 9.8. Oodi-järjestelmä on tullut elinkaarensa päähän, ja usean korkeakoulun yhteinen Sisu tuo mukanaan muun muassa tehostetun opintojen suunnittelun, opintoihin ilmoittautumisen sekä opintojen edistymisen seuraamisen. Sisun käyttöönotto on osa laajaa digitalisaatiohanketta, jonka tavoitteena on kehittää opetuksen ja oppimisen palveluita ja opiskelukokemusta Aalto-yliopistossa.

Sisun saavutettavuudessa on vakavia puutteita, jotka on kirjattu korkeakoulukohtaiseen saavutettavuusselosteeseen. Saavutettavuusseloste löytyy myös Sisun käyttöliittymän kirjautumissivulta sisu.aalto.fi. Puutteet tarkoittavat esimerkiksi sitä, että järjestelmää on vaikea käyttää näkövammaisille tarkoitetulla ruudunlukuohjelmalla ja kaikkiin toimintoihin ei pääse näppäimistökomennoilla. Saavutettavuus on verkkomaailman esteettömyyttä, jonka perustana ovat ymmärrettävä sisältö, teknisesti saavutettava toteutus sekä selkeä ja helppokäyttöinen käyttöliittymä.

Sisu-järjestelmää kehittää Funidata Oy, jonka omistajia ovat Aalto-yliopisto ja kuusi muuta Sisun käyttöön ottavaa korkeakoulua. Funidata kehittää Sisua huomioiden omistajakorkeakoulujen tarpeet sekä käyttäjäpalautteen. Saavutettavuushaasteiden ratkaisua on korostettu yhdessä Funidatan ja omistajakorkeakoulujen kanssa Sisu-järjestelmän saavutettavuusarvioinnin jälkeen. Osan korjauksista on ennakoitu valmistuvan vielä vuoden 2021 aikana, mutta osa valmistuu näillä näkymin vasta 2023. Korjausten arvioitua ajankohtaa on yksityiskohtaisemmin avattu saavutettavuusselosteessa. Koska saavutettavuuteen ei saada ratkaisuja käyttäjän näkökulmasta tarpeeksi nopeasti, lyhyellä aikavälillä käyttäjille tarjotaan yksilöllistä ja joustavaa saavutettavuustukea.

”Yhdenvertaisuus on Aalto-yliopistolle erittäin tärkeä asia, jonka eteen teemme jatkuvasti työtä. Saavutettavuus on osa yhdenvertaisuutta ja kaikille on tarjottava yhtäläiset mahdollisuuden myös erilaisten järjestelmien käyttöön. Saavutettavuus on monille todellinen, arkinen ongelma, joka on ratkaistava”, sanoo Aalto-yliopiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimikunnan puheenjohtaja, provosti Kristiina Mäkelä.

Provost Kristiina Mäkelä. Photo: Jaakko Kahilaniemi

Kristiina Mäkelä, provosti

”Kehitämme opetuksen ja oppimisen palveluja Aalto-yliopistossa kokonaisuutena, ja saavutettavuus on meillä tärkeä kehitystä ohjaava periaate. Meillä on opetuksen ja oppimisen ja siihen liittyvien palveluiden alueella meneillään iso digitalisaatiohanke Leap for learning, joka tuo opiskelijoille ja henkilökunnalle monia hyötyjä muun muassa kokoamalla kaikki opiskelijan palvelut akateemisesta ohjauksesta opiskelijayhteisöihin yhteen verkkonäkymään. Samaan aikaan pitkään palvelleita järjestelmiä, kuten Oodi, tulee tiensä päähän. Noudatamme jatkuvan kehittämisen periaatetta ja otamme toiminallisuuksia vähitellen käyttöön ja kehitämme niitä käyttäjäpalautteen ja testauksen perusteella”, sanoo Aalto-yliopiston oppimispalvelujen johtaja Eija Zitting.

Saavutettavuustukea tarjotaan yksilöllisesti

Siihen saakka, kunnes ongelmat saadaan ratkaistua järjestelmän puolella, opiskelijoita tuetaan yksilöllisesti Sisun saavutettavuushaasteissa. Saavutettavuustukea tarvitsevat opiskelijat voivat olla yhteydessä Starting point -palvelupisteeseen, mistä saa apua muun muassa henkilökohtaisen opintosuunnitelman tekoon, kursseille tai tentteihin ilmoittautumiseen. Tukea tarvitseville opiskelijoille tehdään Sisu-asiantuntijoiden ja koulun henkilökohtaisten opintojärjestelyjen yhteyshenkilönavulla henkilökohtainen suunnitelma siitä, mitä apua tarvitaan ja miten apua saa sujuvasti ja joustavasti.

Lisätietoja:

Apua saavutettavuusasioihin:

Yhteydenotot:

Eija Zitting, Aalto-yliopiston oppimispalvelujen johtaja

eija.zitting(at)aalto.fi

puh. +358 50 364 7778

Illustration with the text: Let's move forward with Sisu.

Sisu

Perustietoa Aallon opetuksen ja opiskelun ydintietojärjestelmästä.

Palvelut
Three women talking and eating ice cream in front of the Väre building.

Leap for Learning - menestyksen mahdollistajana opiskelijoille

Leap for Learning (suomeksi Oppimisharppaus) tuo opiskelijoille ja koko yhteisölle uuden digitaalisen kokemuksen Aalto-yliopistosta.

Digital Aalto

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla