Toimitusjohtaja Tapani Järvisen ympäristöteknologiarahaston apurahat on jaettu

Rahasto on edistänyt ympäristöteknologian tutkimusta.
Kuvat

Vuoden 2021 apuraha on myönnetty Principal Scientist Tiina Pajulalle ja Senior Scientist Saija Vataselle VTT:llä. Palkinto myönnetään ympäristökädenjälki-menetelmän kehittämisestä, hyödyntämisestä ja siitä tiedottamisesta.

Rahasto on muodostunut Outotec Oyj:n lahjoittamasta 75 000 euron pääomasta ja Tapani Järvisen 25 000 euron lahjoituksesta sekä Outokumpu Oyj:n säätiön loppupääomasta 1 975,64 euroa. Tänä vuonna jaettu apuraha on rahaston viimeinen erä.

Rahaston tarkoituksena on edistää ympäristöteknologian tutkimusta. Rahastosta on jaettu vuosittain 5000 -10 000 euron suuruinen apuraha ansioituneelle ympäristöteknologian osaajalle tutkimus- ja kehitystyöhön.

Apurahan jakamisesta on päättänyt Kemian tekniikan korkeakoulun dekaani apurahatoimikunnan ehdotuksesta.

Apurahan saajat:

• vuonna 2021: Principal Scientist Tiina Pajula ja Senior Scientist Saija Vatanen, VTT
  • vuonna 2020: professori Ulla Lassi, Oulun yliopisto
  • vuonna 2019: professori Mari Lundström, Aalto-yliopisto
  • vuonna 2018: professori Tuula Tuhkanen, Jyväskylän yliopisto
  • vuonna 2017: professori Markku Ollikainen, Helsingin yliopisto
  • vuonna 2016: professori Rauno Sairinen, Itä-Suomen yliopisto
  • vuonna 2015: professori Jyri Seppälä, Suomen ympäristökeskus, Kulutuksen ja tuotannon keskus
  • vuonna 2014: vararehtori, professori Jaakko Puhakka, Tampereen teknillinen yliopisto
  • vuonna 2013: professori Riitta Keiski, Oulun yliopisto
  • vuonna 2012: professori Mika Sillanpää, Lappeenrannan teknillinen yliopisto
  • vuonna 2011: professori Ville Alopaeus, Aalto-yliopisto

Onnea palkituille!

Pirjo Muukkonen

Talouspäällikkö

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.