TkT Janne Naapuri sai Gustaf Kompan väitöskirjapalkinnon

Suomalaisten Kemistien Seuran Gust. Kompan vuoden 2023 väitöskirjapalkinto myönnettiin tekniikan tohtori Janne Naapurille Aalto-yliopistosta ja tekniikan tohtori Jussi Isokuorttille Tampereen teknillisestä yliopistosta.
Janne Naapuri
Tekniikan tohtori Janne Naapuri. Kuva: Fresia Godoy

Väitöskirjassaan Janne Naapuri tutki miten luonnon entsyymejä voitaisiin käyttää synteettisen kemian sovelluksissa tuottamaan happi-atomin sisältäviä rengasrakenteisia yhdisteitä.

”Kestävän kemian kehittäminen on alan tärkeimpiä nykyajan tavoitteita. Luonnosta saatavat entsyymit tarjoavat biokatalyytteinä arvokkaita mahdollisuuksia vihreään kehitykseen. Niiden integroiminen arkiseksi osaksi synteettistä kemiaa ja teollista tuotantoa on merkittävä haaste ja suuren huomion kohde tällä hetkellä,” kertoo Janne Naapuri.

Gust. Kompan arvostelulautakunta: ”Molemmat väitöskirjat edustavat erittäin korkeaa tieteellistä tasoa, ja ne koostuvat useista, oman alaansa edustavista, korkean vaikuttavuuden tutkimusartikkeleista. Tämän lisäksi arvostelulautakuntaa ilahdutti suuresti se, että töissä heijastuu erittäin laaja menetelmäosaaminen ja tutkimusryhmien välinen tieteellinen vuorovaikutusverkosto, jonka tuloksena töissä on sovellettu laajasti eri menetelmiä tutkittavien kemiallisten kohteiden kehittämiseen, tuottamiseen ja analysointiin. Ottaen huomioon tutkimusten aihepiirit – Isokuorttilla valokennoihin liittyvä fysiko-kemiallinen teoreettinen ja kokeellinen osaaminen sekä Naapurilla biokatalyytteihin liittyvän, kestävään kehitykseen nivoutuvan synteesisuunnittelun ja syntetiikan toteutuksen – nämä vahvistavat näkemystä töiden merkittävyydestä tieteelliselle yhteisölle, kemian yliopisto-opetuksen oppimateriaaleina sekä yhteiskunnallisesti merkittävän perustutkimuksen roolista yhteiskunnallisen kemian osaamisen kehittämisen näkökulmista.”

Janne Naapuri väitteli marraskuussa 2022 ja väitöskirjan nimi on "Biocatalytic and chemoenzymatic synthesis of O-heterocycles from allenols”. Janne Naapurin väitöskirja on saanut myös Kemian tekniikan korkeakoulun kunniakirjan ja Aallon parhaille väitöskirjoille myönnettävän rahapalkinnon.

Janne Naapuri työskentelee tällä hetkellä Helsingin yliopistolla tutkijatohtorina professori Jan Deskan bio-orgaanisen kemian työryhmässä, jossa hän edelleen tutkii biokatalyyttien käytettävyyttä lisääviä vaihtoehtoja, kuten ionisia nesteitä ja syväeutektisia liuottimia.

Edellisen vuoden Suomalaisten Kemistien Seuran Gust. Kompan palkinto myönnettiin niin ikään Kemian tekniikan korkeakouluun tekniikan tohtori Tao Zoulle.

Lisätietoja:

Suomalaisten Kemistien Seuran tiedote

Janne Naapuri, [email protected]

*

Gustaf Komppa (28.7.1867–20. 1.1949) on yksi Suomen kaikkien aikojen arvostetuimmista kemisteistä. Professori Komppa teki lähes viisi vuosikymmentä kestäneen elämäntyön Teknillisen korkeakoulun kemian opettajana ja tutkijana. Hänen kuuluisin saavutuksensa on Kamferin synteesi.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.