Timo Viherkenttä on nimitetty yritysjuridiikan työelämäprofessoriksi

Valtion Eläkerahaston toimitusjohtaja, oikeustieteen tohtori Timo Viherkenttä on nimitetty työelämäprofessoriksi Kauppakorkeakoulun laskentatoimen laitokselle 1.1.2020 alkaen.
Kuvassa näkyy Timo Viherkenttä. Kuvan otti Roope Kiviranta Aalto-yliopistosta.

Timo Viherkentän kolmivuotinen professuuri keskittyy yritysjuridiikkaan, ja sen tavoitteena on vahvistaa vero-oikeudellista osaamista Aalto-yliopistossa sekä tuoda aineeseen käytännön näkökulmaa. Viherkentällä on laaja kokemus niin vero-oikeuden eri osa-alueilta kuin talouselämästä yleisemminkin. Tutkimuksissaan Viherkenttä tulee keskittymään erityisesti yritysverotukseen, sijoitustoiminnan verotukseen sekä eläkkeiden rahoitukseen liittyviin aiheisiin.

"On hienoa palata tutkimaan ja opettamaan nyt Professor of Practice –roolissa. Tehtävä tarjoaa optimaalisen mahdollisuuden yhdistää aiempi akateeminen taustani erilaisista oikeuteen ja talouteen liittyneistä työtehtävistä kertyneeseen kokemukseen. Etenkin kansainvälisessä veropolitiikassa eletään myös ainutlaatuisen vauhdikasta aikaa, ja on erityisen houkuttelevaa päästä analysoimaan uudistushankkeita ja osallistumaan niistä käytävään keskusteluun", Timo Viherkenttä toteaa.

Timo Viherkenttä on suorittanut oikeustieteen tohtorin tutkinnon Helsingin yliopistossa, ja hänen vero-oikeuden alan tutkimuksiaan on julkaistu alan kotimaisissa ja kansainvälisissä julkaisuissa. Hän on ollut myös vuodesta 1992 lukien vero-oikeuden dosentti Helsingin yliopistossa.

Viherkentällä on laaja työkokemus vero-oikeuden alalta. Hän on toiminut vuodesta 2015 lähtien Valtion Eläkerahaston toimitusjohtajana, ja jatkaa tässä tehtävässä helmikuun loppuun asti. Aikaisemmin hän on toiminut muun muassa korkeimman hallinto-oikeuden hallintoneuvoksena, valtiovarainministeriön budjettipäällikkönä, sekä Helsingin yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan määräaikaisena professorina. Viherkentällä on ollut myös lukuisia hallitustehtäviä niin yhtiöissä kuin tiede- ja kulttuurialan säätiöissä, missä hän on toiminut muun muassa Suomen Kulttuurirahaston sekä Kansallisgallerian hallituksen puheenjohtajana. Vuodesta 2018 lukien Viherkenttä on ollut Aalto-yliopiston sijoituskomitean jäsen.

"Timon nimitys vahvistaa Aalto-yliopiston asemaa Suomen johtavana vero-oikeuden osaamiskeskittymänä. Meillä on myös vahva liittymäpinta vero-oikeuteen läheisesti liittyviin tieteenaloihin, kuten laskentatoimeen ja taloustieteisiin. Timo tuo yliopistoomme vahvan käytännön osaamisen ja laajan kontaktiverkoston, joka vahvistaa myös mahdollisuuksia poikkitieteellisen tutkimuksen tekemiseen yliopistossamme muiden aineiden kanssa", sanoo yritysjuridiikan professori Kari Hoppu.

Lisätiedot:

Professori Kari Hoppu
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, laskentatoimen laitos

Työelämäprofessori Timo Viherkenttä
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, laskentatoimen laitos

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa