Tietotekniikan tutkimuslaitos HIIT yhteistyöhön informaatioteorian tutkimuksen huippujen kanssa

Aalto ja Helsingin yliopisto ovat solmineet sopimuksen strategisesta yhteistyöstä amerikkalaisen SoI-verkoston kanssa.

Center for Science of Information, SoI, edistää seuraavan sukupolven informaatioteorian tutkimusta ja opetusta.  Informaatioteoria tutkii informaation mittaamista ja siirtämistä. Teoriaa sovelletaan etenkin tiedonpakkauksessa ja tietoliikenteessä, mutta myös muun muassa molekyylibiologiassa. Informaatioteoria antaa useita perustavia ja eri aloille yleistettäviä tuloksia viestinnän vaatimuksista ja rajoituksista.

"SoI-verkoston yliopistot ovat akateemisen maailman ehdotonta eliittiä, ja näistä yliopistoista on hankkeessa mukana useiden eri alojen huippunimiä. Olemme ylpeitä ja innoissamme saadessamme mahdollisuuden olla vuorovaikutuksessa näin korkeatasoisen tutkijayhteisön kanssa, ja uskomme että syntyvä yhteistyö vahvistaa Helsingin seudun asemaa kansainvälisesti merkittävänä informaatioteknologian ja digitaalisen informaation hyödyntämisen osaamiskeskittymänä", iloitsee Petri Myllymäki HIITistä.

Yhteistyöaktiviteetteja koordinoi Helsingissä yliopistojen yhteinen tutkimuslaitos HIIT, yhteyshenkilönä toimii ohjelmajohtaja Petri Myllymäki. SoI-verkostoa johtaa Purduen yliopisto, ja muita jäsenyliopistoja ovat Bryn Mawr, Howard, MIT, Princeton, Stanford, Texas A&M, UC Berkeley, UCSD ja Urbana-Champaign. Helsingin lisäksi verkostolla on Euroopassa strategisia partnerereita Zürichissä (ETH) ja Pariisissa (LINCS-verkosto).

Lisätietoja SoI-verkostosta: http://www.soihub.org/

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto panostaa sellututkimukseen edistääkseen siirtymää kohti vähähiilistä taloutta

Useat yliopistot, tutkimusorganisaatiot ja yritykset perustavat uraauurtavan EFP-tutkimusohjelman (Emission Free Pulping) perinteisten sellunvalmistusprosessien uudistamiseksi. Ohjelman teollisen mittakaavan merkityksellisyys edellyttää tutkijoiden ja teollisuuden kansainvälistä yhteistyötä.