"Tietoiset ja harkitut valinnat voivat edistää monimuotoisuutta yhteisössämme"

Miten voimme tukea toisiamme? Näitä ja muita tärkeitä kysymyksiä esitettiin 27. helmikuuta 2024 järjestetyssä aamiaistilaisuudessa "Catalyzing diversity in science".
Paneeli IUPAC Global Womens Breakfast -tapahtumassa
Luana Dessbesell, Mashrura Musharraf, Gopika Premsankar ja Martin Lennox jakoivat ajatuksiaan moninaisuudesta paneelikeskustelussa. Kuvat Oona Hilli / Aalto-yliopisto

Apulaisprofessori Jaana Vapaavuori johdatteli keskustelua 27. helmikuuta 2024 "Catalyzing diversity in science" -aamiaistilaisuudessa YK:n naisten ja tyttöjen tiedepäivän yhteydessä. Moninaisuutta voivat edustaa esimerkiksi erilaiset ideat, identiteetit, representaatiot, taustat, kokemukset ja kehot.

Apulaisprofessori Luana Dessbesell luennoi aiheesta.

"Viimeksi minulle kerrottiin, että ehkä minun ei pitäisi palkata ketään, jolla on lapsia, koska heillä saattaa kestää kauemmin saada väitöskirja valmiiksi. Olen sitä mieltä, että jos järjestelmässä on tämänkaltaisia vikoja, meidän pitäisi auttaa korjaamaan ne.”

Paneelikeskustelussa kuultiin tutkija Martin Lennoxin, apulaisprofessori Gopika Premsankarin ja apulaisprofessori Mashrura Musharrafin näkemyksiä. He olivat yhtä mieltä siitä, että meidän olisi syytä varmistaa, että kaikilla on mahdollisuus osallistua.

"Tarvitsemme avoimia keskusteluja, joissa voimme jakaa kokemuksiamme", Premsankar sanoi.

"Mielestäni meidän pitäisi avoimesti pohtia ja puhua kokemuksistamme", Musharraf lisäsi.

Panelistit pitivät tärkeänä, että oman ryhmän sisällä ja myös sen ulkopuolella autetaan toisia. Toisilta voi esimerkiksi kysyä: ”Miten voin olla tukenasi?”.

”Me voisimme kaikki tarkastella tietoisesti tapoja, miten olemme vuorovaikutuksessa toistemme kanssa. Joskus emme tiedä, miten pienikin ele voi vaikuttaa ihmisiin. Jos teemme tietoisia ja harkittuja valintoja, se voi katalysoida monimuotoisuutta yhteisössämme", Lennox sanoi.

”Meidän pitäisi pystyä edistämään monimuotoisuutta siten, että se ei ole ylimääräinen tehtävä kaiken muun lisäksi, vaan sen pitäisi olla osa nykyisiä velvollisuuksiamme ja sopimuksiamme, Dessbesell sanoi.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.