The European Paper Recycling Award 2015 Aalto-yliopistolle ja VTT:lle

Ioncell-F-prosessin avulla voidaan kierrätyspaperista ja -kartongista valmistaa kangasta.

The European Paper Recycling Council palkitsi 14.10. Aalto-yliopiston puunjalostustekniikan laitoksen tutkijat uuden tekstiilikuidun kehräystekniikan kehittämisestä. Ioncell-F-prosessi perustuu ionisen nesteen (nestemäinen suola) kykyyn liuottaa selluloosapitoista jätemateriaalia, ilman myrkyllisiä lisäkemikaaleja. Tämän jälkeen liuennut selluloosa kehrätään kuiduiksi, joista voidaan tehdä tekstiilejä ja vaatteita.

Projekti on toteutettu tiiviissä yhteistyössä VTT:n professori Ali Harlinin tutkimusryhmän kanssa. VTT on kehittänyt ja toteuttanut kierrätyspaperin ja -kartongin esikäsittelymenetelmät.

Näytekankaat on valmistanut Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun muotoilun laitoksen Marjaana Tanttu.

Kuvassa vasemmalta: Eva Kaili (Member of the European Parliament), Puunjalostustekniikan laitoksen professori Herbert Sixta, Yibo Ma, tutkijatohtori Michael Hummel ja Henri Vermeulen (ERPC chairman). Juhlallisuudet järjestettiin Euroopan parlamentin tiloissa.

Kuva: Eeva Suorilahti. Prototyyppejä asusteista, jotka sisältävät kartonkia designelementtinä.

Valokuva: Jan Van de Vel.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.