The European Paper Recycling Award 2015 Aalto-yliopistolle ja VTT:lle

Ioncell-F-prosessin avulla voidaan kierrätyspaperista ja -kartongista valmistaa kangasta.

The European Paper Recycling Council palkitsi 14.10. Aalto-yliopiston puunjalostustekniikan laitoksen tutkijat uuden tekstiilikuidun kehräystekniikan kehittämisestä. Ioncell-F-prosessi perustuu ionisen nesteen (nestemäinen suola) kykyyn liuottaa selluloosapitoista jätemateriaalia, ilman myrkyllisiä lisäkemikaaleja. Tämän jälkeen liuennut selluloosa kehrätään kuiduiksi, joista voidaan tehdä tekstiilejä ja vaatteita.

Projekti on toteutettu tiiviissä yhteistyössä VTT:n professori Ali Harlinin tutkimusryhmän kanssa. VTT on kehittänyt ja toteuttanut kierrätyspaperin ja -kartongin esikäsittelymenetelmät.

Näytekankaat on valmistanut Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun muotoilun laitoksen Marjaana Tanttu.

Kuvassa vasemmalta: Eva Kaili (Member of the European Parliament), Puunjalostustekniikan laitoksen professori Herbert Sixta, Yibo Ma, tutkijatohtori Michael Hummel ja Henri Vermeulen (ERPC chairman). Juhlallisuudet järjestettiin Euroopan parlamentin tiloissa.

Kuva: Eeva Suorilahti. Prototyyppejä asusteista, jotka sisältävät kartonkia designelementtinä.

Valokuva: Jan Van de Vel.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.