Tervetuloa uuteen Oppimiskeskukseen!

Arkkitehti Alvar Aallon suunnittelema kirjastorakennus avautuu uudistuneena 31. lokakuuta.
Interiors of the Harald Herlin Learning Centre. Photographer: Tuomas Uusheimo.

Otaniemen ytimessä, metroaseman vieressä sijaitseva Oppimiskeskus on paitsi kaikille avoin tieteellinen kirjasto myös uudistuvan kampuksen monitoimitalo. Se tarjoaa tiloja opiskeluun, työskentelyyn, kohtaamisiin tai vaikka rentoutumiseen kahvikupin äärellä.

Oppimiskeskus kokoaa yliopiston kirjastopalvelut saman katon alle: sinne muuttivat Töölön ja Arabian kampuskirjastot sekä arkkitehtuurin laitoksen kirjasto. Uusi palvelu Visual Resources Centre tarjoaa digitaalisia ja painettuja kuva-aineistoja ja materiaaleja opiskeluun, projekteihin, opinnäytteisiin, tutkimukseen sekä inspiraatioksi.

Ensimmäisen kerroksen Tori ja alin kerros K – joka on kuvassa vielä kalustamattomana – ovat avoinna joka päivä aamuseitsemästä puoleenyöhön. Torilla voi vetäytyä lukemaan tai päivänokosille seinään rakennettuihin pehmustettuihin ”pesäkoloihin”.

Vuonna 1970 valmistuneen arvorakennuksen peruskorjaus oli vaativa urakka ja kesti lähes kolme vuotta. Hankkeen mittavuutta kuvastaa esimerkiksi se, että kirjastossa oli tietoaineistoa kuudentoista hyllykilometrin verran. Nyt sitä on vain viiden kilometrin verran, mutta myös Varastokirjastoon sijoitettu aineisto on tarvittaessa saatavissa.

·     Pääsuunnittelu: Arkkitehdit NRT Oy, Tuomo Remes, arkkitehti SAFA

·     Sisustussuunnittelu: JKMM Arkkitehdit Oy, Päivi Meuronen, sisustusarkkitehti SIO

Teksti: Paula Haikarainen. Kuva: Tuomas Uusheimo.

Artikkeli on julkaistu Aalto University Magazinen numerossa 17 (issuu.com) lokakuussa 2016.

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.