Tervetuloa maailman pienimmälle elokuvafestivaalille Instagramiin!

Festivaalilla esitetään someyleisölle seitsemän ennennäkemätöntä, Insta-ympäristöön erikseen räätälöityä lyhytelokuvaa 26.4.-2.5. Sinut on kutsuttu ensi-iltaan. Seuraa @aaltoarts Instagram-tiliä!
Photo from short film No perkele
Kuva elokuvasta No perkele

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun uusi sosiaalisen median elokuvafestivaali @aaltoarts originals on syntynyt elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos ELOn ja koulun viestintätiimin yhteistyöhankkeena. Festivaalilla esitetään someyleisölle seitsemän ennennäkemätöntä, Insta-ympäristöön erikseen räätälöityä lyhytelokuvaa. Elokuvat julkaistaan maanantain 26.4. ja lauantain 2.5.2021 välisenä aikana, yksi elokuva kerrallaan aina puolilta päivin.

Elokuva- ja TV-teollisuus elää suurta murrosta. Digitaaliset sisällöt ovat viime vuosien aikana pirstaloituneet, kun yleisöillä on tarjolla lukemattomia alustoja ja suoratoistopalveluja, joista valita. Elokuvia ja sarjoja katsotaan yhä enenevässä määrin läppäreiltä, tableteilta ja puhelimilta, ja laadukkaat sisällöt ovat jatkuvasti vain parin klikkauksen päässä. Elokuvateatterit sulkenut koronapandemia on kiihdyttänyt tätä kehitystä. On todennäköistä, että audiovisuaalisen kulttuurin tuottamisen, levittämisen ja kuluttamisen tapamme ovat pysyvästi muuttuneet koronan seurauksena.

Elokuva- ja TV-alojen on pysyttävä muutoksessa mukana, ja alalla tehdäänkin paljon uusia teknologisia kokeiluja. Lisäksi eri taidemuotoja yhdistetään entistä rohkeammin.

ELO halusi tutkia alan mielenkiintoista kehitystä konkreettisella pilottihankkeella. Aiheeksi valikoitui lyhytelokuva ja sen mahdollisuudet sosiaalisessa mediassa, tarkemmin sanottuna Instagramissa. Lehtori Hanna Maylettin kurssi hyödynsi luovasti Instagramin ominaisuuksia, sen pienikokoista formaattia ja teknisiä ominaisuuksia. Lopputuloksena on yhteensä seitsemän minielokuvaa, jotka on räätälöity @aaltoarts tilille. Elokuvat onnistuvat luomaan kokonaisia, uskottavia maailmoja hyvin rajallisessa tilassa ja ajassa. Opiskelijat hakivat töihinsä inspiraatiota elokuvan klassikoista ja tunnetuilta tekijöiltä kuten Fellini, Tarkovski, Wim Wenders, Yorgos Lánthimos, Gaspar Noé ja Studio Julmahuvi. Kaikki teokset toteutettiin Otaniemen kampuksella.

Onnistuneet kurssityöt osoittavat, että Instagram on varsin oivallinen alusta luoville audiovisuaalisille sisällöille. Samalla opiskelijat tulivat todistaneeksi, että hyvä tarinankerronta ja korkealuokkainen tekninen osaaminen pitävät aina pintansa, myös miniatyyrikoossa.

Photo from short film Auditorio

Auditorio

Carita on antanut kaikkensa työlle. Eräänä päivänä hän murtuu ja joutuu kohtaamaan menneisyytensä ja elämänvalintansa, menetetyt mahdollisuudet. Auditorio on saaanut vaikutteita Yorgos Lanthimoksen lyhytelokuvasta ”Nimic”.

Saara Hakkarainen, Sebastian Granskog, Ari Virem, Konsta Verta, Maleena Linjama, Eveliina Mauno, Iris Kärkkäinen, Arttu Liimatta, Valo Rinne, Elisa Härmä, Pauliina Maus

Photo from short film No perkele

No perkele

Ossi haluaa kuulua toimiston trendikkäiden hiihtohullujen joukkoon ja lähtee ladulle. No Perkele on komedia suomalaiseen mieheen kohdistuvista odotuksista. Se on saanut inspiraationsa komediaryhmä Studio Julmahuvista ja etenkin tietystä tunnetusta sketsistä ”Roudasta Rospuuttoon”.

Photo from short film Sykli

Sykli

Sykli seuraa lempeästi ympäröivää “sirkusta”. Elokuva tavoittelee Fellinin leikkisyyttä ja näyttää näkökulmia, joista käsin katsottuna outouskin on tavanomaista.

Magdaleena Jakkila, Aleksis Riehakainen, Elisa Härmä, Eveliina Mauno, Iris Kärkkäinen, Arttu Liimatta, Ari Virem, Pauliina Maus

Photo from short film In-between

In-between (treatise)

Tutkielma ihmisten välisestä tilasta. POV-kuvaefekti kysyy: voimmeko jakaa tuntemattomien kanssa jotakin, jota emme tiedosta? Elokuva on saanut vaikutteita Gaspar Noén elokuvasta "Enter the Void".

Photo from short film Visitor

Vierailijat I ja Vierailijat II

Tämä lyhytelokuvapari ottaa vaikutteensa Andrei Tarkovskin Solariksesta. Pääosassa on meditatiivinen, kelluva tunnelma, joka syntyy ainoastaan yhteydessä toiseen.

Helmi Donner, Iris Kärkkäinen, Mikael Hakkarainen, Ronja Haikka, Arttu Liimatta, Valo Rinne, Olavi Murto, Pauliina Maus

Photo from short film DESIRE

Desire

Desire on tarina enkelin halusta muuttua ihmiseksi. Lyhytelokuva muuttaa Wim Wendersin legendaarisen elokuvan Berliinin taivaan alla pieneen kokoon. Lisäksi elokuvan tekoaikaan ajankohtaiset Yhdysvaltojen Capitol-kukkulan mellakat ja Venäjän protestit näkyvät viittauksena  elokuvan mellakkapoliisihahmossa.

Anton Baer, Arttu Liimatta, Tyko Sairanen, Sanne Saajos, Ronja Haikka, Iris Kärkkäinen, Valo Rinne, Ari Virem, Pauliina Maus

Tuottajat: Eveliina Mauno & Ronja Haikka

Lisätiedot:

Hanna Maylett, ohjauksen lehtori, elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitos ELO

Sini Koskimies, viestintäpäällikkö, Aalto ARTS

URL kopioitu

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopisto järjestää Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 yhdessä Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallisen koordinaation ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.