Tekoälyn kehittymisellä on merkittävä vaikutus IT-konsultointiin

Opiskelijat antoivat KPMG:n konsulteille suosituksia tekoälyn hyödyntämiseen.
Opiskelijat Eljas Pajamies ja Markus Nieminen (oik.) pitämässä tekoälytyöpajaa KPMG:llä.

Teknologinen kehitys avaa yhä enemmän mahdollisuuksia tekoälyn ja koneoppimisen soveltamiseen liike-elämässä. Yritykset konepajoista terveydenhuoltoon pohtivat, mitä tekoälyhankkeissa onnistuminen mahdollistaa ja vaatii. Vastauksia haetaan usein konsulteilta, joiden osaamisen tulee olla huippuluokkaa.

Aalto-yliopiston opiskelijaprojektissa maisteriopiskelijat Markus Nieminen ja Eljas Pajamies selvittivät KPMG:n IT Advisory -yksikön ymmärrystä tekoälystä, ja antoivat suosituksia sen parantamiseksi. Selvitys keskittyi tekoälyn vaikutuksiin liiketoimintaan sekä tekoälyosaamisen sisäiseen viestintään.

“Tekoälyn haasteena on sen monitulkintaisuus. Ihmisillä on erilaiset käsitykset, mikä loppujen lopuksi on tekoälyä. Tämän takia viestinnän merkitys on aivan olennaista”, sanoo projektia ohjannut tutkija Juho-Petteri Huhtala Kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitokselta.

Tutkimus tehtiin haastattelemalla yhteensä 12 KPMG:n konsulttia ja asiantuntijaa tekoälyyn keskittyneistä konsulttiyrityksistä. Lisäksi opiskelijat tekivät kirjallisuuskatsauksen tekoälyä käsittelevään kirjallisuuteen ja selvityksiin. Näiden pohjalta opiskelijat koostivat raportin KPMG:n strategian tueksi ja toteuttivat konsulteille tekoälytyöpajan. Työpajan tavoitteena oli lisätä ymmärrystä tekoälyn sovelluksista eri aloilla, joita KPMG palvelee.

“Projektissa onnistuttiin tarttumaan todellisiin kysymyksiin ja siihen, mistä organisaation tulisi aloittaa. Tekoälyn kokonaisuus tuli työpajaan osallistuneille aiempaa tutummaksi, työpaja rohkaisi osallistujia käyttämään tekoälyyn perustuvaa ajatusmallia ja työkaluja. Loppuraportti kokosi kattavasti tietoa ja ehdotuksia, joita voidaan hyödyntää tekoälystrategian edelleen kehittämisessä KPMG:llä”, kertoo projektista KPMG:llä vastannut Pei Zhou-Sivunen.

”Me saimme projektissa mahdollisuuden syventyä tekoälyteknologioiden strategiseen hyödyntämiseen IT-konsultoinnissa. Lisäksi saimme hyvä kuvan suuren konsulttiyrityksen liiketoiminnasta sisältäpäin ja opimme ymmärtämään, miten uusia teknologioita hyödynnetään johdon konsultoinnin kärkiyrityksissä”, opiskelijat kertovat.

Räätälöidyt opiskelijoiden yritysprojektit -konsepti tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden päästä ratkomaan yritysten ajankohtaisia liiketoiminnan haasteita, ja toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden kehittää ja sparrata uusia ideoita yhdessä opiskelijoiden kanssa.

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.