Tekniikan ala on monipuolisempaa kuin yläkoululaiset tytöt ajattelivat

Työelämässä pärjää vahvan perustutkinnon sekä kieli- ja viestintätaitojen avulla.
tytot_fi_fi.jpg

”Tekniikan alan koulutus avaa ovet monipuolisiin urapolkuihin. Työ on kansainvälistä yhdessä tekemistä, missä pärjää hyvällä englanninkielentaidolla ja viestintäosaamisella”, näin summasivat tekniikan alan naiset salilliselle yläasteikäisiä tyttöjä naistenpäivän tilaisuudessa 8.3.2018.

”Tekniikan opiskelu avaa huimia mahdollisuuksia työelämässä. Sen lisäksi alan opiskelu on myös hauskaa”, sanoi Kemianteollisuus ry:n Carmela Kantor-Aaltonen.

Naisten innovaatiopalkinnon viime vuonna saanut professori Hele Savin kertoi omasta tutkijan urapolustaan. ”Vielä lukiossa tuleva ala ei ollut minulle selvillä. Ensimmäisillä kursseilla Teknillisessä korkeakoulussa tajusin, että olin opiskelemassa minulle oikeaa alaa. Kesätyö tutkimusryhmässä synnytti kipinän tutkimuksen tekemiseen. Oma tutkimusala löytyi Berkeleyn yliopistossa, missä tutustuin aurinkoenergiaan ja sen tutkimiseen. Ymmärsin, että se on tulevaisuuden ala”, Hele Savin kertoi.

”Tutkimusta tehdään yhdessä kansainvälisessä ryhmässä. Yhdessä tekemisen lisäksi tärkeää tutkijan työssä on se, että kertoo tutkimustuloksistaan mahdollisimman paljon muille.”
Professori Savin kannusti yläkoululaisia hakeutumaan tekniikan alalle, mutta tärkeintä hänen mielestään on valita ala oman kiinnostuksen mukaan: ”Oli ala mikä tahansa, valitse ala sen mukaan, mistä itse pidät.”

Yläkoululaiset pääsivät tutustumaan Sähköpajaan, jossa Kimmo Silvonen esitteli opiskelijoiden kurssilla tekemiä töitä. Esittelyvuorossa on itsestään avautuvat verhot.

Työelämässä osaaminen ratkaisee, ei sukupuoli

Riitta Silvennoisen kemian tekniikan opinnot ovat antaneet pohjan niin tutkimusmaailmassa kuin teollisuudessa työskentelemiseen. Tällä hetkellä hän on töissä Sitrassa kiertotalouteen liittyvissä tehtävissä. ”Luonnontieteellisten aineiden opiskelu kannattaa, koska voi silloin hakea tehtäviin, joissa pystyy oikeasti vaikuttamaan maailman eli ihmisten pelastamiseen. ”

Teekkari Saijariitta Kuokkanen oli samoilla linjoilla muiden puhujien kanssa, tekniikan ala antaa mahdollisuudet hyvin monenlaisiin tehtäviin. ”Vaihtoon lähtö opiskelujen aikana on yhtä suositumpaa. Mutta vaikka ulkomailla opiskelu jäisikin väliin, onneksi työelämässä on monia tilanteita saada kansainvälistä kokemusta.”

Marjo Äijälä Borealis Polymers Oy:stä kannusti koululaisia pitämään ikkunat auki kaikkiin suuntiin. ”Älkää sulkeko mitään vaihtoehtoa pois. Tekniikan alalta ei valmistuta yhteen tiettyyn tehtävään vaan voitte tehdä monenlaisia asioita. Lähtekää ennakkoluulottomasti alalla, josta puhutaan miesten alana. Työelämässä ratkaisee osaaminen, ei sukupuoli.”

Kaisa Junka ABB:lta kertoi, että työ tekniikan alalla on luovaa ongelmanratkaisua. ”Kannustan hakemaan myös kone- ja sähkötekniikkaan, koska näillä aloilla on mielenkiintoisia työtehtäviä tarjolla.”

Silmiä avaava kokemus

Salolaiset 9-luokkalaiset Aino Achrén ja Ada-Lotta Virtanen pitivät päivää mielenkiintoisena.

”Tekniikan ala on erilaista kuin mitä olin kuvitellut. Se on paljon monipuolisempaa.”

”Tämä päivä oli silmiä avaava kokemus, koska olin luullut, että tekniikan töissä ollaan vain koneen ääressä mutta opinkin, että työtä tehdään paljon muiden ihmisten kanssa, ja että tekniikan alalla on mahdollisuuksia päästä myös ulkomaille.”

Tilaisuuden päättäneissä työpajoissa aiheina olivat aurinkokennoja ja arduinot. Lisäksi koululaiset pääsivät tekemään liikuntasovelluksen omaan puhelimeen. Myös Aalto-satelliitit ja virtuaalimatka avaruuteen tulivat tutuiksi.

Päivän aikana 90 yläkoululaista tyttöä Armfeltin koulusta Salosta, Härkävehmaan koulusta Hyvinkäältä ja Olarin koulusta Espoosta vieraili Aalto-yliopistossa. Tapahtuman järjestämistä tukivat Kemianteollisuus ry ja Teknologiateollisuus ry.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla