Tekniikan akateemiset palkitsi parhaana Taneli Riihosen väitöskirjan

Palkittu väitöstutkimus voi jopa tuplata 5G-verkon välityskyvyn.
taneliriihonenwww_fi.jpg

Taneli Riihonen väitöstilaisuudessa 4.7.2014 Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun S1-salissa Espoon Otaniemessä.

Tekniikan alan järjestöt palkitsivat vuoden parhaat alansa opinnäytetutkimukset 19. marraskuuta Helsingissä. Taneli Riihosen väitöstyössä esitetty oivallus voi osoittautua maailmanlaajuisesti satojen miljardien arvoiseksi ratkaisuksi ruuhkautuvien radiotaajuuksien tiedonvälityskyvyn ongelmaan.

Taneli Riihonen väitteli 4.7.2014 Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulussa. Palkittu väitöskirja on uraauurtava, ja se on herättänyt suurta kansainvälistä kiinnostusta. Riihonen osoitti, että seuraavan sukupolven 5G-verkon välityskyky voidaan lähes tuplata. Radiotaajuuksien ruuhkautuessa Riihosen tutkimustulokset voivat osoittautua maailmanlaajuisesti jopa satojen miljardien eurojen arvoisiksi. Riihosen esittämä full-duplex-tiedonsiirto on uusi lupaava konsepti, joka on herättänyt kansainvälisesti paljon kiinnostusta, mutta jota ei ole juurikaan tutkittu aiemmin.

Riihonen teki väitöskirjansa Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitokselle. Työn valvojana toimi professori Risto Wichman ja ohjaajana akatemiatutkija Stefan Werner. Tällä hetkellä Riihonen on vierailevana tutkijana Columbian yliopistossa New Yorkissa.

Tekniikan akateemiset TEK ja Tekniska Föreningen i Finland TFiF palkitsevat alansa parhaan väitöskirjan ja diplomityön vuosittain. Väitöskirjapalkinnon arvo on 7 500 euroa.

Lisätietoja palkitusta väitöskirjasta:
Taneli Riihonen
Riihosen väitöskirjan tiivistelmä

Tekniikan akateemiset TEK on tekniikan alalla työskentelevien yliopistokoulutettujen etu- ja palvelujärjestö. Noin 73 000 jäsenellään TEK on Akavan toiseksi suurin jäsenliitto. Tekniska Föreningen i Finland (TFiF) edustaa ruotsinkielisiä diplomi-insinöörejä ja arkkitehteja.

URL kopioitu

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.
Koos Zevenhoven ja Sebastian Szyller palkintotilaisuudessa
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Perustieteiden korkeakoulun 2023 parhaat väitöskirjat ja diplomityöt on palkittu

Palkittuja väitöskirjoja on Perustieteiden korkeakoulussa tänä vuonna seitsemän. Diplomitöitä palkittiin viisi.
Palkituille jaettavat kukkakimput pöydällä
Palkinnot ja tunnustukset, Yliopisto Julkaistu:

Celebrating Excellence 2023 – aika juhlistaa ja palkita tutkimussaavutuksia ja parhaita väitöskirjoja

Keskiviikkona 13.maaliskuuta Sähkötekniikan korkeakoulu kokoontui juhlistamaan vuoden 2023 merkittävimpiä tutkimussaavutuksia ja väitöskirjoja.