Uutiset

"Tärkein innovaatiomme on tapa, jolla työskentelemme"

Innovaatioguru Curt Carlson uskoo vakaasti yhteistyön voimaan uusien innovaatioiden luomisessa.
Curt Carlson vieraili Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa luennoimassa Business and Society -kurssilla.

FT Curt Carlson on työskennellyt toimitusjohtajana SRI International -tutkimusinstituutissa, joka on kehittänyt HDTV:n ja iPhonen Siri-puheohjausteknologian kaltaisia innovaatioita. Hän on toiminut myös useiden hallitusten neuvonantajana ja kuulunut Barack Obaman innovaatioiden ja yrittäjyyden neuvottelukuntaan.

Curt Carlson, minkälainen innovaatioympäristö Suomi on mielestäsi tänään?

Sekä täällä Suomessa että Yhdysvalloissa on saatu aikaan paljon ja maiden innovaatiokyky on parantunut. Yllättävää on kuitenkin se, että meillä on edelleen vaikeuksia pysyä suurten maailmanlaajuisten muutosvoimien vauhdissa. Teknologia, automaatio, väestönkasvu ja väestön väheneminen sekä kilpailun määrä eri puolilla maailmaa – kaikki nämä tekijät vaikuttavat eri yhdistelminä yhteiskuntiimme enemmän kuin hallituksemme ja yliopisto-ohjelmamme pystyvät.

Mitä päätöksentekijöiden pitäisi tehdä innovaatioiden edistämiseksi?

Elämme globaalissa maailmassa. Aiemmin valtiot saattoivat toimia melko omavaraisesti ja muista irrallaan. Nykyään valtioiden on oltava globaaleja ja kilpailukykyisiä siinä missä yritystenkin. Se tarkoittaa asianmukaista koulutus-, verotus-, sääntely- ja kauppapolitiikkaa. Tämän lisäksi innovaatiokäsityksemme täytyy päivittää: hallitusohjelmissa pitäisi keskittyä suuriin, merkittäviin mahdollisuuksiin – ei vain pieniin ja kiinnostaviin. Lisäksi tulee varmistaa, että ihmiset ymmärtävät innovoinnin perusasiat, ja että meillä on kyky hankkia tarvitsemamme vastaukset nopeasti. Nykymaailmassa on kyse oppimisen ja tietämyksen luomisen nopeudesta.

Mikä on yliopistojen rooli innovoinnin edistämisessä?

Yliopistoista on tullut tärkeämpiä monin tavoin. Ensinnäkin suuri osa tutkimus- ja kehitystyön tietämyksestä tulee yliopistoista. Koulutuksella on kuitenkin aivan yhtä tärkeä, ja osaltaan muuttunut, tehtävä. Kokemusperäinen opetus, jollaista Aalto-yliopistolla tarjotaan, on noussut huomattavasti merkittävämpään rooliin. Jos yhteiskunnassa ei ole työvoimaa, jolla on tarvittavat taidot ja arvot, parhainkin tutkimus valuu hukkaan. Ihmisten on osattava hyödyntää uutta tietämystä ja tehdä yhteistyötä sekä kyettävä luomaan yhteiskunnan tarvitsemia uusia innovaatioita.

Mitä innovoinnilla oikein tarkoitetaan akateemisessa kontekstissa?

Akateemiseen kontekstiin sopii parhaiten määritelmä, jonka mukaan innovointi on "sellaisen uuden tiedon luomista ja välittämistä, jolla on kestävää arvoa yhteiskunnalle". Tämä kattaa sekä perustutkimuksen että soveltavan tutkimuksen.

Tutkimuksen ja innovoinnin välillä vallitsee usein synergia. Uusi tietämys tuottaa innovaatioita, mutta kaikki merkittävät kaupalliset innovaatiot myös tuottavat uutta tietämystä.

Executive in Residence Esko Aho kutsui Curt Carlsonin luennoimaan Business and Society -kurssille.

Minkälaisia taitoja innovaatioiden syntyminen edellyttää?

Käyntikortissani lukee tunnuslause "the way we work is our most important innovation" ("tärkein innovaatiomme on tapa, jolla työskentelemme"). Jokainen organisaatio tarvitsee tietenkin fiksuja ihmisiä, mutta suurin haaste on oppia tekemään yhteistyötä. Organisaation menestyminen tai epäonnistuminen on siitä kiinni.

Parasta hedelmällisen yhteistyön oppimisessa ja onnistuneiden innovointien luomisessa on se, miten se vaikuttaa ihmisiin. Kun ihmiset työskentelevät tällä tavoin, he huomaavat onnistuvansa vaikeissa, tärkeissä tilanteissa, koska heillä on tarvittavat taidot ja osaaminen. He onnistuvat yhdessä.

Nykymaailmassa, jossa innovaatioita syntyy nopeassa tahdissa, yhteistyötä tukevat, myönteiset inhimilliset arvot ovat paljon aiempaa tärkeämpiä.

Mitä mieltä olet Aalto-yliopistosta innovoinnin näkökulmasta?

Uskon vakaasti yhteistyön voimaan ja se on yksi syy, miksi ihailen Aaltoa. Opiskelijat oppivat yhteistyön arvon jo ensimmäisestä opiskeluvuodesta lähtien, ja joka vuosi he omaksuvat erilaisen osaamistyökalupakin innovaatioiden – palveluinnovaatioiden, muotoiluinnovaatioiden ja teknisten innovaatioiden – luomiseksi.  

Tänä päivänä monialaiset tiimit ovat ratkaisevan tärkeitä, ja Aallossa se on ymmärretty hyvin. Useimmat merkittävät yhteiskunnalliset ongelmat ylittävät tieteenalojen väliset rajat, ja ratkaisujen kehittäminen vaatii monialaisia tiimejä.

Olet luonut vaikuttavan uran innovoinnin edelläkävijänä. Mitä haluaisit sanoa nuorille opiskelijoille, jotka vasta pohtivat tulevaisuuden valintojaan?

Panosta suuriin, merkittäviin mahdollisuuksiin, älä vain kiinnostaviin ongelmiin. Hanki kaikki mahdollinen tietämys yrittäjyydestä, innovoinnista ja arvon luomisesta. Ja jos aiot perustaa yrityksen, hanki ainakin yksi erinomainen kumppani. Bill Gatesilla ja Steve Jobsillakin oli kumppaninsa. Jos hallitset nämä perusasiat ja jos sinulla on inhimilliset perusarvot, on tämä aika sinulle erittäin otollinen.

Lisätietoja Suomen entisen pääministerin, Executive in Residence Esko Ahon Business and Society -kurssista (mycourses.aalto.fi)

Kuvat: Julia Weckman

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Kuvassa näkyvät Kauppakorkeakoulun opiskelijat Liina Röyskö ja Kerttu Lammi koulun pääovien edustalla.
Opinnot Julkaistu:

Tekoälyn fiksua käyttöä opettava verkkokurssi lisäisi opiskelun tasa-arvoa

Tekoäly on tullut jäädäkseen ja sen osaava ja tehokas hyödyntäminen auttaisi sekä opinnoissa että työnhaussa, sanovat Kauppakorkeakoulun opiskelijat.
Två studentar på Aalto-universitetets campus
Opinnot Julkaistu:

2 027 uutta opiskelijaa hyväksyttiin Aalto-yliopistoon

Kaiken kaikkiaan 13 500 haki opiskelupaikkaa Aallosta kevään 2024 toisessa yhteishaussa
Syksyinen kampusalue
Opinnot Julkaistu:

Syksyn 2024 avoimen yliopiston kurssit on nyt julkaistu

Syksyn kurssien ilmoittautuminen alkaa aikaisintaan elokuussa.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.