Tapani Järvisen ympäristörahaston apuraha professori Tuula Tuhkaselle

Tuula Tuhkanen on perehtynyt ympäristöanalytiikan kehittämiseen sekä ympäristötekniikkaan ja sen soveltamiseen käytännön ongelmien ratkaisussa.
Professori Tuula Tuhkanen ja Tapani Järvinen. Kuva: Matti Rajala, TAF

Tapani Järvisen ympäristöteknologiarahaston vuosittain myöntämän apurahan tarkoituksena on edistää teollisuuden ympäristöteknologian tutkimusta ja tutkimustulosten hyödyntämistä. Tänä vuonna 10 000 euron suuruinen apuraha myönnettiin ympäristötieteen ja -teknologian professori Tuula Tuhkaselle tunnustuksena hänen toiminnastaan ympäristöteknologian osaajana. Tuhkasen tutkimukset ovat pääasiallisesti keskittyneet yhdyskuntien ja teollisuuden vesiin ja niiden puhdistamiseen.

Viemäri ei ole musta aukko

Professori Tuhkanen on seurannut vesihuollon kehitystä 80-luvun alusta saakka. Hänen tutkimusalaansa on kuulunut orgaanisen aineen poisto talous- ja jätevedestä, olipa kyse luonnosta peräisin olevista aineista tai haitallisista, pieninä pitoisuuksina esiintyvistä yhdisteistä kuten lääkeaineista. Tutkimusaihetta voisi kutsua nimellä ”mikro- ja makropollutantit urbaanissa hydrologisessa kierrossa”.

”Tämä liittyy erittäin läheisesti kiertotalouteen; veden kiertokulusta voitaisiin hyödyntää vettä, orgaanista ainetta, ravinteita tai jopa metalleja, mutta pienetkin haitta-ainemäärät voivat pilata hyödynnettäviä jakeita”, Tuula Tuhkanen sanoo. Hänen viimeisimpänä tutkimuskohteenaan on ollut antibioottien joutuminen jäteveteen ja sitä kautta lietteeseen ja ympäristöön. ”Jos haitallinen komponentti päästetään laimenemaan kokonaisjäteveteen, on sen poistaminen vaikeaa ja erittäin kallista.”

Rahasto edistää tutkimustulosten hyödyntämistä

Ympäristöteknologiarahaston apurahan tarkoituksena on edistää teollisuuden ympäristöteknologian tutkimusta ja tutkimustulosten hyödyntämistä teknologiatuotteina ja -palveluina.  Se jakaa vuosittain apurahan ansioituneelle osaajalle alan tutkimus- ja kehitystyöhön.

Outotec Oyj:stä eläkkeelle jääneen toimitusjohtaja Tapani Järvisen nimeä kantavan rahaston on perustanut Aalto-yliopiston teknillisen korkeakoulun hallitus vuonna 2009, ja sen peruspääoman lahjoitti Outotec Oyj. Rahasto vahvistaa osaltaan Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun metallien valmistukseen ja prosessiteknologiaan liittyvän ympäristöteknologian tutkimusta ja parantaa siten suomalaisen teollisuuden kansainvälistä kilpailukykyä.

Lisätietoja:

Professori Tuula Tuhkanen
Jyväskylän yliopisto

Lisätietoja toimitusjohtaja Tapani Järvisen ympäristöteknologiarahastosta:

Professori Simo-Pekka Hannula
Aalto-yliopisto

Professori Olli Dahl
Aalto-yliopisto

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Metallikuutio, jota kädet koskettaa