Taloudenpuolustuskurssi keskittyy talouden pelastuskeinoihin

Pääkaupunkiseudun opiskelijoiden yhteistyössä tekemä ja Aalto-yliopiston Design Factorylla valmistettu robottiprototyyppi Chaplin antaa ylävitosen kansanedustaja Sanna Lauslahdelle.

Taloudenpuolustuskurssi tarjoaa lähes sadalle kansanedustajalle tietoa ja työkaluja siihen, miten suomalaiset yritykset menestyisivät nykyistä paremmin. Päätösten vaikutuksia käsitellään läpi tilaisuuden sekä suuryrityksen, keskisuuren yrityksen että startup-yrityksen näkökulmista. Tilaisuuden järjestävät Aalto University Executive Education (Aalto EE) ja Helsingin Sanomat yhteistyössä Elo-työeläkeyhtiön ja Suomen Ekonomien kanssa 26.–27.8.

Rehtori Tuula Teeri muistutti avajaispuheessaan osaamisen ja innovaatioiden synnyttävän kasvua. Siksi tutkimus- ja koulutussektorilla on merkittävä rooli Suomen kilpailukyvyn ja kansakuntamme tulevaisuuden rakentajina. Julkisen talouden leikkauksia ei hänen mukaansa pidä kohdistaa toimintaan, joka tuottaa jo nyt parhaan tuloksen suhteessa hallitusohjelman tavoitteisiin. Teerin mukaan voi myös kysyä, onko yritysten ja yliopistoja tukevan rahoituksen leikkaaminen viisasta innovaatiopolitiikkaa.

Kurssilla puhuvat muun muassa Aalto-yliopiston professorit Sixten Korkman, Vesa Puttonen ja Heikki Niskakangas sekä Executive in Residence Esko Aho. Myös yritysten ja ammattijärjestöjen edustajat osallistuvat keskusteluihin.

Keskustelemassa rehtori Tuula Teeri sekä kansanedustajat Pia Viitanen ja Ilkka Kantola.

Kuvat: Lasse Lecklin

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.
A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.
Honorary doctors talks 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.