Taide ja luovuus Magazinen teemoina

Aalto University Magazine 18 tarkastelee taiteen ja luovuuden vaikuttavuutta yhteiskunnassa.
Cover of the Aalto University Magazine 18. Photographer: Tuomas Uusheimo.

Vararehtori, dekaani Anna Valtonen toteaa lehden Avauksia-palstalla, että nykypäivän vaikeita haasteita tulee tarkastella monitahoisesti ja yllättävistäkin näkökulmista. Yhteen lähestymistapaan takertumalla saavutetaan vain vähäisiä tuloksia, ei mullistavia edistysaskeleita.

Rajojen rikkomiseen kannustavat myös pääartikkelin haastateltavat, Suunnon muotoilujohtaja Antti Kujala, kansainvälisiä huippubrändejä – kuten Vans ja Timberland – edustavan VF Corporationin Karen Korellis Reuther sekä professori Kevin Tavin, joka vastaa kaikille Aallon opiskelijoille suunnatusta University Wide Art Studies -opintokokonaisuudesta.

Kevin Tavin tähdentää, että taiteen ja luovan ajattelun tuominen aloille, joille ne eivät perinteisesti kuulu, on ensiarvoisen tärkeää. Uudet näkökulmat paljastavat ajattelumme rajoja ja nostavat esiin uudenlaisia kysymyksiä. Yksi esimerkki tästä on Design for Government -kurssi, joka pyrkii ratkaisemaan yhteiskunnallisen päätöksenteon ongelmakohtia monialaisen suunnittelun keinoin.

Lehti esittelee myös opintoprojekteja, joissa on kohdattu niin maailmanlaajuisia siirtolaisuuteen liittyviä haasteita kuin tehty uudenlaista rakennus- ja tuotesuunnittelua.

Tapaamme luovia osaajia työnsä parissa: Kuka-palstan alumnihaastattelussa tutustumme elokuvaaja Peter Flinckenbergin arkeen Hollywoodissa. Elokuvatuotannon professori Aleksi Bardy kertoo uudesta mediakeskuksesta, jossa virtuaalitodellisuuden tekijät kohtaavat. Muodin lehtori Tuomas Laitinen valottaa, mistä Aallon opiskelijoiden nousu muotimaailman kansainväliselle huipulle kumpuaa.

Kolumnissa Aalto-yliopiston hallituksen puheenjohtaja Anne Brunila sanoo, että elinkeinoelämän ja yliopistojen yhteistyö hyödyttää kaikkia osapuolia. Se tuo yrityksille lisäarvoa, edistää akateemisia tuloksia ja samalla koko yhteiskunnan kestävää kasvua ja tuottavuutta.

Aalto University Magazine on saatavilla Aalto-yliopiston kampuksilla. Näköislehti on luettavissa issuu.com-sivustolla. Lehti on tällä kertaa kokonaan englanninkielinen.

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
KY United -jalkapallojoukkue, 2024. Kuva: Eemil Kari
Yliopisto Julkaistu:

Jalkapallojoukkue KY United kohtaa sensaatiomaisesti Käpylän Pallon edustusjoukkueen tiistaina 16.4.2024

KY United saa vastaansa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan KäPan Suomen Cupin 3. kierroksella.
Olli Ikkala ja Esa Saarinen
Yliopisto Julkaistu:

Olli Ikkala ja Esa Saarinen löysivät barokkimusiikista ja luennoimisesta yhteisen sävelen

Kohdatessaan Olli Ikkala ja Esa Saarinen keskustelivat uruista ja luentojen tunnelmasta.
Infografiikka sijoituksesta

Aalto-yliopiston taide ja muotoilu maailman 10 parhaan joukossa

Kaikkiaan kuusi alaa ylsi sadan parhaan joukkoon arvostetussa QS-vertailussa.