Uutiset

Synteettisen biologian kilpailuun otetaan osaa ensi vuonnakin

Kilpailuun osallistuminen oli hieno ja hauska kokemus. Mutta mitä tekemistä hybridieläimillä oli kilpailun kanssa?

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston opiskelijoista koottu monitieteinen ryhmä otti osaa ensimmäisenä suomalaisena joukkueena kansainväliseen iGEM-kilpailuun. Joukkueen kilpailuideana oli luoda säädinjärjestelmä, jolla voidaan kontrolloida sitä, miten geenit ilmentyvät soluissa. Kotiin 250 joukkueen kilpailusta palattiin parhaan wiki-sivuston palkinnon kanssa.

”Opimme projektin aikana synteettisestä biologiasta paljon. Innostus oli valtava, kun kilpailupaikalla tajusimme, miten paljon osaamme alaa. Mutta sen lisäksi yrittäjyys- ja startup-asiat avautuivat meille ihan uudella tavalla. Meille konkretisoitui, että yrittäjyys on yksi mahdollinen tapa työllistyä. Työpaikat eivät synny tyhjästä vaan jonkun on ne luotava”, Aalto-Helsinki-joukkueen Mikko Laine kertoo.

Joukkueen matka alkoi jo maaliskuussa ryhmän kasaamisella. Ennen Bostonissa lokakuun lopussa pidettyä kilpailuviikkoa eli Jamboreeta ryhmäläiset työskentelivät ahkerasti sekä laboratoriossa että sen ulkopuolella. Jokainen joukkueenjäsen sai keskittyä monen muun asian ohella omaan vahvuuteensa. Esimerkiksi Mikko hoiti projektin viestintää. Yrittäjyys oli myös vahvasti mukana. Joukkue osallistui Aaltoes-yhteisön järjestämään Summer of Startups -ohjelmaan, jonka puitteissa opiskelijat hioivat pitchaus-taitojaan, oppivat verkostoitumista ja pääsivät tapaamaan startup-vaikuttajia.

Käyntikortit jään murtajina

Jamboree oli hektistä aikaa. Posterisession ja oman esityksen lisäksi aika meni tutustuessa muiden maiden joukkueisiin ja heidän kilpailutöihinsä. Tutustumista helpotti yllättävä valttikortti.

”Joukkueemme taitava graafikko Laura oli piirtänyt käyntikortteihimme hybridieläimen, joka oli yhdistelmä jokaisen kolmesta lempieläimestä. Kaikkien ryhmäläisten käyntikortit keränneet saivat palkkioksi karkkia. Monet lähestyivät meitä pyytämällä käyntikorttia. Kuvat auttoivat hauskalla tavalla keskustelun avaamisessa. Ja kenties joskus synteettinen biologia voisi tuottaa tällaisia eläimiä”, Mikko nauraa.

Ensi vuonna on seuraavan joukkueen vuoro osallistua iGEM-kilpailuun, sillä uutta joukkuetta ollaan pian rekrytoimassa.

iGEM eli International Genetically Engineered Machine on vuosittainen kansainvälinen synteettisen biologian kilpailu, jonka aikana kukin osallistuva joukkue suunnittelee, kehittää ja toteuttaa yhdessä synteettisen mekanismin käyttäen hyväkseen jotakin organismia ja avointa geenikirjastoa. Kilpailun päätavoitteina on alan tutkimuksen, opetuksen ja yhteisön kehittäminen, sekä tietoisuuden lisääminen.

Kuvassa Mikon kimeera: anakonda, vasarahai ja tarantula. Kuvitus by Laura Laakso.

Lue lisää joukkueen verkkosivuilta.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

People at the campus
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

CESAER Task Force Openness of Science and Technology vierailee Aallossa

Aalto-yliopisto järjestää CESAER Task Force Openness of Science and Technologyn tapaamisen 16.–17.4.2024.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Aalto-yliopisto järjestää Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 yhdessä Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallisen koordinaation ja Teknologian tutkimuskeskus VTT:n kanssa.
Cone Calorimeter Testing
Tutkimus ja taide Julkaistu:

BIOSUOJA-hanke pelastaa ihmishenkiä kehittämällä biopohjaisia palonestopinnoitteita

Lahjakas ryhmä nuoria tutkijoita pyrkii tekemään puusta myrkyttömiä palonestoaineita.
Visuaalisen tekoälyn avulla luotu hahmotelma kaupunkialueen kehittämiseksi Batterseassa, Lontoossa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Arkkitehtiopiskelijat suunnittelivat tekoälyn avulla sosiaalisia innovaatioita Lontooseen

Suunnittelussa yhdistettiin ensimmäistä kertaa laadullinen evolutionaarinen suunnittelu ja visuaalinen generatiivinen tekoäly.