Sustainable Entrepreneurship -päivässä käsiteltiin sosiaalista kestävyyttä

SED 2017 -päivässä keskityttiin sosiaaliseen osallisuuteen yhdessä Helsingin kaupungin kanssa.
Kuva: Aalto Creative Sustainability

Sustainable Entrepreneurship Day 2017 -päivässä, joka järjestettiin 31. maaliskuuta, esiteltiin sosiaaliseen kestävyyteen ja osallisuuteen keskittyneen tämän vuoden Sustainable Entrepreneurship -kurssille osallistuneiden opiskelijoiden töitä.

”Sustainable Entrepreneurship -kurssin, kuten Kauppakorkeakoulun yleensäkin, pääasiallisena painopisteenä on reaalimaailman haasteiden ratkaiseminen. Tämän vuoden kurssi suunniteltiin yhteistyössä Helsingin kaupungin, The Shortcutin ja ImpactIglu/Aalto Global Impactin kanssa ja siinä keskityttiin maahanmuuttajien ja turvapaikan hakijoiden kohtaamiin, sosiaaliseen osallisuuteen ja yrittäjyyteen liittyviin haasteisiin”, selittää apulaisprofessori Ewald Kibler.

Helsingin kaupunki oli hyvin tyytyväinen Sustainable Entrepreneurship -kurssin kanssa tehdyn yhteistyön tuomiin tuloksiin ja aikoo hyödyntää opiskelijoiden tekemiä havaintoja uudessa strategiassaan.

”Opiskelijat tuottivat kiinnostavan analyysin ja suosituksia sekä poliittisella että operatiivisella tasolla,” sanoo Helsingin kaupungin talousosaston maahanmuutto- ja työllisyyspalvelujen erityissuunnittelija Anu Riila.

”Työskentelemme mielellämme Aalto-yliopiston kanssa myös jatkossa kehittääksemme osallistavia, monimuotoisuutta ja kestävyyttä edistäviä lähestymistapoja”, Riila sanoo.

Yrittäjyys kiinnostaa, mutta sen tiellä on esteitä

Sustainable Entrepreneurship -kurssilla oli kolme linjaa – tutkimus, neuvonta ja yrittäjyys – joissa kaikissa käsiteltiin kestävään yrittäjyyteen liittyviä haasteita. Tulokset viittaavat siihen, että maahanmuuttajilla ja turvapaikanhakijoilla on selvästi kiinnostusta ja rohkeutta ryhtyä yrittäjäksi, mutta yrittäjyyden tiellä on huomattavia esteitä.

”Vaikka Helsingissä on eloisa uusille yrityksille suotuisa ekosysteemi, se ei ole kielimuurin ja tiedonpuutteen vuoksi kaikkien käytettävissä”, Kibler sanoo.

”Meidän on autettava ihmisiä eteenpäin jakamalla tietoa ja vaikutusmahdollisuuksia. Meidän on seulottava paremmin löytääksemme yrittäjyydestä kiinnostuneita ja yrittäjäkokemusta omaavia henkilöitä.”

Kurssilla keskusteltiin myös koulutuseroista ja siitä, kuinka vähäinen koulutus vaikuttaa identiteetin muodostumiseen. Suomalaisten korkea koulutustaso voi tuntua pelottavalta ja vaikeuttaa yhteiskuntaan integroitumista. Esimerkiksi jotkut turvapaikanhakijoista kokivat, että heidän alhaisempi koulutustasonsa herättää suomalaisissa luottamuksen puutetta.

”Maahanmuuttajilla ja turvapaikanhakijoilla on suomalaiselle yrittäjyydelle paljon tarjottavaa, mutta esteet voivat tuhota lupaavia ideoita”, Kibler sanoo. ”Olemme iloisia siitä, että Helsingin kaupunki huomioi Sustainable Entrepreneurship -kurssin opiskelijoiden näkemyksiä.”

Kunnallisvaaliehdokkaat keskustelevat kestävästä Helsingistä 2030

Sustainable Entrepreneurship Day päättyi paneelikeskusteluun, jolle oli annettu otsikoksi Sosiaalisesti kestävä Helsinki 2030: Whose Business, What Needs to be Done? Paneeliin osallistuivat kunnallisvaaliehdokkaat Eva Biaudet (RKP), Dan Koivulaakso (Vasemmistoliitto), Laura Kolbe (Keskusta), Tuuli Kousa (Vihreät), Jenni Pajunen (Kokoomus), Antton Rönnholm (SDP) ja Erlin Yang (Perussuomalaiset).

Paneelikeskustelussa korostettiin kestävän kehityksen sosiaalista ulottuvuutta ja tarvetta edistää yrittäjyyttä ja siten osaltaan helpottaa integroitumista suomalaiseen yhteiskuntaan. Ajatus siitä, että Helsingin pitäisi olla kestävän kehityksen moottori Suomessa, sai paljon tukea. Opiskelijoiden esille nostamia ongelmia olivat esimerkiksi työmarkkinoille pääsyn vaikeus myös Helsingissä ja edessä oleva työ yhteiskunnallisen integroitumisen helpottamiseksi.

YLE News lähetti tapahtuman suorana Facebookin kautta, ja noin 120 osallistujaa osallistui tapahtumaan Aalto-yliopiston Design Factoryssä.

Lisätietoja:

Ewald Kibler, yrittäjyyden apulaisprofessori
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu
+358 40 353 8442

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.