Susa Eräranta on nimitetty työelämäprofessoriksi Aalto-yliopistoon

Suunnittelu vaikuttaa kaupunkien tulevaisuuteen vuosikymmenienkin päähän.
Susa Eräranta

Arkkitehti, KTM, TkT Susa Eräranta (s. 1982) on nimitetty Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun työelämäprofessoriksi (Professor of Practice) viisivuotiskaudelle ajalle 1.8.2022–31.7.2027. Professuurin ala on uudet maankäytön suunnittelun käytännöt. Tehtävä sijoittuu rakennetun ympäristön laitokselle, maankäytön suunnittelun ja liikennetekniikan tutkimusryhmään.

Susa Eräranta jatkaa edelleen päätyössään Helsingin kaupungilla projektinjohtajana. Hänellä on yli kahdeksan vuoden käytännön kokemus kaupunki- ja aluesuunnittelusta. Eräranta on työskennellyt esihenkilö- ja suunnittelutehtävissä muun muassa Espoon ja Helsingin kaupunkien sekä Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) palveluksessa. Hän työskentelee esimerkiksi Helsingin kaupungin strategisten ilmastotavoitteiden ja suunnittelun avulla tehtävien päästövähennystoimien parissa.

Eräranta on aiemmin toiminut useita vuosia vierailevana tutkijana ja luennoitsijana sekä osa-aikaisena opettajana Aalto-yliopiston rakennetun ympäristön laitoksella, arkkitehtuurin laitoksella sekä Urban Studies and Planning -maisteriohjelmassa.

”Toivotan Susa Erärannan lämpimästi osaksi korkeakouluamme. Hän yhdistää vahvan käytännön kokemuksensa pääkaupunkiseudun aluesuunnittelusta yliopiston tutkimukseen ja opetukseen, mikä edesauttaa opiskelijoita käsittelemään esimerkiksi maankäytön suunnittelun ilmastosopeutumista ja kiertotalouteen liittyviä kysymyksiä”, toteaa Insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis.

”Kaupunkien tulevaisuuteen pyritään jatkuvasti vaikuttamaan suunnittelulla, jonka vaikutukset ulottuvat vuosikymmenienkin päähän niin yksilö- kuin planetaarisellakin tasolla. Suunnittelijat kohtaavat yhä monimutkaisempia haasteita, joiden ratkaiseminen vaatii sekä suunnittelun menetelmien, prosessien, tiedonkulun että yhteistyön muotojen kehittämistä. Koen erittäin merkityksellisenä sen, että Aalto-yliopisto haluaa panostaa näihin tärkeisiin teemoihin myös opetuksessaan. Olen iloinen päästessäni osaksi Aalto-yhteisöä vaikuttamaan opetuksen, tutkimuksen ja käytännön toimijoiden yhteistyöhön sekä tuomaan oman kokemukseni opiskelijoiden käyttöön”, sanoo Susa Eräranta.

Eräranta valmistui arkkitehdiksi Aalto-yliopistosta ja kauppatieteiden maisteriksi Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta. Hän väitteli tekniikan tohtoriksi Aalto-yliopistossa vuonna 2019 maankäytön suunnittelun alalta. Väitöskirjassa tarkasteltiin asiantuntijavuorovaikutuksen rakenteiden vaikutusta tiedonkulkuun ja organisaatioiden oppimiseen prosessimuistin käsitteen avulla.

Professor of Practice (työelämäprofessori) on määräaikainen ja osa-aikainen tehtävä, johon kutsutaan yritysten tai julkisen alan johtajia ja asiantuntijoita toimimaan kehittäjänä ja sillanrakentajana yliopiston ja teollisuuden välillä.

Yhteystiedot:

Susa Eräranta

Aalto-yliopisto, Insinööritieteiden korkeakoulu, rakennetun ympäristön laitos

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Nimitykset Julkaistu:

Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.
Vili Lehdonvirta, kuva:Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto
Nimitykset Julkaistu:

Vili Lehdonvirta: Digitaalinen maailma ei ole erillinen ulottuvuus jossain bittiavaruudessa

Vili Lehdonvirta on aloittanut professorina Aallon tietotekniikan laitoksella. Hän jatkaa puolikkaalla työajalla Oxfordin yliopiston Internet-instituutissa.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.