Suosittu matematiikan popularisoija Katie Steckles luennoi yläkoululaisille ja lukiolaisille

Steckles havainnollisti mm. fraktaaleja lähes täysille salillisille kuulijoita Otaniemessä ja Töölössä.

LUMA-keskuksen vieraana loppuvuodesta ollut Katie Steckles on brittiläinen matemaatikko, joka on tohtoriksi valmistumisensa jälkeen 2011 kiertänyt ympäri maailmaa puhumassa matematiikan saloista, esimerkiksi erilaisilla tiede- ja musiikkifestivaaleilla, BBC:llä, ja osana teatteriesityksiä. Hänen esityksiään on nähtävillä myös netissä.

Aalto-yliopistoon hän oli houkutellut paikalle runsaslukuisen yleisön. Otaniemen joulukuun luennolle oli ilmoittautunut noin 400 koululaista useasta eri pääkaupunkiseudun koulusta. Kouluilta saadun palautteen mukaan esitys oli erittäin mielenkiintoinen.

Esityksessään Steckles havainnollisti fraktaalien rakenteita. Fraktaali on itsesimilaarinen joukko, eli kuvio näyttää samalta, katsoo sitä missä koossa tahansa. Hän opasti koululaisia, miten fraktaalikuvioita pystyy myös itse tekemään: Sitä varten tarvitsee vain paperin, kynän ja viivoittimen.

"Fraktaaleita voidaan suurentaa ja suurentaa lähemmäs loputtomasti ja kuvio jatkuu, Steckles kertoi. Riippumatta mittakaavasta niissä toistuu samoja yksityiskohtia ja siksi tutkittavaa riittää."

Yhtenä esimerkkinä Steckles mainitsi Karl Mengerin kolmiulotteisen ”sienen”, joita on rakennettu useassa paikassa ympäri maailman. Mengerin sieni puolestaan on kolmiulotteinen versio kuuluisasta Sierpinskin matosta. Maailman suurimman pienistä kuutioista kootun neliön kokoamiseen meni yhteensä 41 tuntia.

Steckles kertoi, että pitää itsekin kuvioiden rakentamisesta ja esimerkiksi hänen omasta keittiöstään löytyy Mengerin sienen pienoismalli.

Tietoa Katien esityksistä löytyy esim: http://www.katiesteckles.co.uk/  ja https://www.youtube.com/user/st3cks

Vierailut Luma-keskus Aaltoon

Luma-keskus Aallon toiminnan tavoitteena on tukea ja edistää luonnontieteiden, matematiikan ja teknologian opetusta ja oppimista kaikilla asteilla sekä lasten ja nuorten harrastuneisuutta näissä aiheissa.

LUMA-toiminta Aallossa (luma.aalto.fi)

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.