Suomi 100 -satelliitin viimeiset testit suoritettu – satelliitti on laukaisuvalmis

Satelliitin avulla testataan uutta teknologiaa, ja sen tarkoituksena on tuottaa mielenkiintoista kuvamateriaalia maapallosta.

Havainnekuva satelliitista Skandinavian yllä. Kuva: http://suomi100satelliitti.fi/medialle

Suomi 100 -satelliitti on noin reilun kilogramman massainen nanosatelliitti. Siinä on hyötykuormana kaksi havaintolaitetta: MF/HF -taajuudella toimiva radioinstrumentti sekä näkyvän valon alueella toimiva kamera. Hankkeen päävastuuorganisaatio on Aalto-yliopisto kumppaninaan Ilmatieteen laitos, joka osallistuu satelliitin tietokoneohjelmiston ja instrumenttien valmistukseen sekä tieteelliseen tutkimusohjelmaan.

Satelliitti tekee havaintoja, joiden tavoitteena on selvittää maapallon lähiavaruudessa olevien sähköisesti varattujen hiukkasten sijaintia ja käyttäytymistä. Satelliitin erikoisvalmisteinen radiovastaanotin tarkkailee radiosignaalien kulkua sähköisesti varattuja hiukkasia sisältävien alueiden läpi. Havainnoista saadaan lisätietoa muun muassa avaruussäästä, avaruusmyrskyistä ja siten myös revontulien syntyyn vaikuttavista ilmiöistä. Radiovastaanottimen herätesignaalina käytetään myös EISCAT-tutkan kuumennuspulssia sekä ionosondeja.

Suomi 100 -satelliitti ottaa kamerallaan avaruudesta käsin kuvia Suomen alueesta sekä yleisesti maapallosta. Kameran kuvat auttavat myös tulkitsemaan radioinstrumentin havaintoja. Lisäksi satelliitin avaruudesta havaitsemien revontulia verrataan Ilmatieteen laitoksen MIRACLE -revontulikameraverkon ja IMAGE-magnetometriverkon havaintoihin.

Suomi 100 -satelliitin kaltaisia edullisia satelliittilaitteita, joita voidaan toteuttaa nopealla kehitysaikataululla, käytetään paljon tutkimukseen ja tekniikan testaamiseen.  Tämän kesän aikana Suomessa on kiertänyt Avaruusrekka, jonka teemana oli Suomi 100 -satelliitti. Avaruusrekka päätti kierroksensa tällä viikolla.

Lisätietoja:

Tutkimusyksikön päällikkö Ari-Matti Harri, Ilmatieteen laitos, puh. 050 337 5623, [email protected]
Professori Esa Kallio, Aalto yliopisto, puh. 050 420 5857, [email protected]
Tutkija Jouni Rynö, Ilmatieteen laitos, puh. 050 530 2903, [email protected]
Satelliittihankkeen kotisivu

Lue myös:

Avaruusrekan kiertue starttaa Otaniemestä

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä