Suomen Vesiyhdistyksen kirjallisuuspalkinto Matti Kummulle

Apulaisprofessori Matti Kummu on julkaissut urallaan 146 tieteellistä julkaisua, joista 87 on ollut vertaisarvioituja tiedeartikkeleita.

Apulaisprofessori Matti Kummu sai Suomen Vesiyhdistyksen vuoden 2017 kirjallisuuspalkinnon. Hän on julkaissut urallaan 146 tieteellistä julkaisua, joista 87 on ollut vertaisarvioituja tiedeartikkeleita.

Vuonna 2016 Kummun artikkeli Fluvial sediment supply to a mega-delta reduced by shifting tropical-cyclone activity julkaistiin tiedelehti Naturessa. Tässä tutkimuksessa osoitettiin ensimmäistä kertaa trooppisten myrskyjen merkittävä vaikutus sedimenttien kulkeutumisessa suistoihin. Tutkimuksella on maailmanlaajuisia vaikutuksia, sillä myös monen muun suuren joen valuma-alueet joutuvat säännöllisesti trooppisten myrskyjen kohteeksi. Suurilla suistoalueilla asuu ja työskentelee yhteensä lähes 500 miljoonaa ihmistä.

Matti Kummun tutkimusalueita ovat lisäksi ihmistoiminnan ja vesivarojen väliset vuorovaikutukset; vesivaroihin liittyvät paikkatieto-analyysit sekä paikallisella että globaalilla tasolla - ja veden niukkuus ja sen vaikutukset ruoan tuotantoon.

Kummu on valmistunut Teknillisestä korkeakoulusta tekniikan tohtoriksi vuonna 2008. Valmistumisensa jälkeen hän on työskennellyt yhteensä neljä vuotta Mekongin alueella sekä vierailevana tutkijana muun muassa ETH Zurichissä ja Uumajan ja Amsterdamin yliopistoissa. Tällä hetkellä hän työskentelee apulaisprofessorina Aalto-yliopistossa.

Suomen Vesiyhdistys
www.vesiyhdistys.fi

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.