Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys palkitsi Anton Jukolan gradun

Työtä pidettiin hyvin sovellettavana. Jukola selvitti työssään kanavakonflikti-ilmiön syntymistä yrityksen myyntikanavien välillä.

Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry on valinnut vuoden parhaat hankinta- tai logistiikka-alan tutkimukset ja opinnäytteet. Varat stipendeihin myöntää Logistiikan tutkimuksen edistämissäätiö (LTES).

Vuoden 2014 hankinta- tai logistiikkaopinnäytetyönä palkittiin Kauppakorkeakoulun opiskelijan Anton Jukolan pro gradu Integration of sales channels in multichannel retail organizations - Controlling intra-organizational channel conflict.

LOGY ry:n palkintovaliokunta piti työn aihetta kiinnostavana, työtä moitteettomana ja sen käytännön hyötyä hyvänä ja sovellettavana.

– Hienoa saada tunnustusta tehdystä työstä, kuvaili Anton Jukola tunnelmiaan palkinnon saatuaan.

Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut ja he odottavat kaupalta saumatonta ostokokemusta käyttäessään useita eri kanavia. Käyttötavarakaupan yritysten kyky vastata asiakkaiden muuttuneisiin vaatimuksiin nähdään suurelta osin riippuvan niiden kyvykkyydestä integroida olemassa olevan myymälä- ja verkkokanavan toiminnot. Integrointi asettaa kuitenkin merkittäviä haasteita kaupalle, ja etenkin yritysten sisäinen kanavakonflikti nähdään yhtenä suurimmista haasteista integroinnin onnistumiselle.

Anton Jukolan tavoitteena oli gradussaan selvittää kanavakonflikti-ilmiötä tutkimalla tekijöitä, joiden voidaan tunnistaa olevan merkittävässä roolissa kanavakonfliktin syntymisessä yritysten omien myyntikanavien välillä. Työssään hän pyrki myös tunnistamaan toimintatapoja, joita yritysten johto voi käyttää myyntikanavien välillä esiintyvän kanavakonfliktin kontrollointiin.

Jukola havaitsi yhdeksän vaikuttavaa tekijää yritysten omien myyntikanavien väliselle kanavakonfliktille. Näillä tekijöillä voidaan havaita olevan merkitystä, kun yritys integroi fyysistä myymälä- ja verkkokanavaa.

Opinnäytetyö osoitti myös, että kanavakonfliktin lähteet ovat tiiviisti sidoksissa toisiinsa ja sen vaikutuksen voimakkuuden voidaan todeta liittyvän vahvasti yrityksien strategisiin ominaispiirteisiin, liiketoimintamalleihin sekä integraation eri kehitysvaiheisiin. Lisäksi hän  havaitsi kolme keskeistä toimenpidettä, joita yritysten johto voi hyödyntää lieventääkseen kanavakonfliktin vaikutusta. Toimenpiteistä huolimatta kanavakonfliktia esiintyy jollain tasolla tai jossain muodossa kaikissa monikanavaisissa yrityksissä.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lisää tästä aiheesta

Students participating in the 2040+Helsinki=? event held in Väre building. Photos: Valtteri Heinilä, Aino Vaarno
Opinnot Julkaistu:

Helsinki 2040: tulevaisuus on toivoa täynnä!

Viitisenkymmentä Aallon taiteiden, tekniikan ja talouden opiskelijaa esitti lupaavan vision Helsingistä vuonna 2040.
Shimmering Wood-based Structural Colour by Noora Yau. Photo Eeva Suorlahti
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aalto-yliopisto esittelee kuusi biomateriaalikonseptia Dutch Design Weekillä

CHEMARTS-näyttelyssä on esillä mielenkiintoisia prototyyppejä, jotka ovat myrkyttömiä, kierrätettäviä eikä niistä irtoa mikromuoveja.
Torniprojektin onnistuminen
Kampus, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Milloin mitata ja milloin ei? - Akateemisen ajattelun perusteista opiskelija saa taitoja ongelmanratkaisuun

Teekkarit oppivat jo varhaisessa vaiheessa, että samaan ongelmaan voi olla erilaisia käyttökelpoisia ratkaisuja. Ratkaisujen tieteellinen perustelu on tärkeä osa jokaisen diplomi-insinöörin koulutusta
Professor Ray Sterling
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Professori Ray Sterling: Worldwide developments in urban underground planning

Katso tallenne Professori Sterlingin vierailuluennosta.