Uutiset

Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys palkitsi Anton Jukolan gradun

Työtä pidettiin hyvin sovellettavana. Jukola selvitti työssään kanavakonflikti-ilmiön syntymistä yrityksen myyntikanavien välillä.

Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry on valinnut vuoden parhaat hankinta- tai logistiikka-alan tutkimukset ja opinnäytteet. Varat stipendeihin myöntää Logistiikan tutkimuksen edistämissäätiö (LTES).

Vuoden 2014 hankinta- tai logistiikkaopinnäytetyönä palkittiin Kauppakorkeakoulun opiskelijan Anton Jukolan pro gradu Integration of sales channels in multichannel retail organizations - Controlling intra-organizational channel conflict.

LOGY ry:n palkintovaliokunta piti työn aihetta kiinnostavana, työtä moitteettomana ja sen käytännön hyötyä hyvänä ja sovellettavana.

– Hienoa saada tunnustusta tehdystä työstä, kuvaili Anton Jukola tunnelmiaan palkinnon saatuaan.

Asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut ja he odottavat kaupalta saumatonta ostokokemusta käyttäessään useita eri kanavia. Käyttötavarakaupan yritysten kyky vastata asiakkaiden muuttuneisiin vaatimuksiin nähdään suurelta osin riippuvan niiden kyvykkyydestä integroida olemassa olevan myymälä- ja verkkokanavan toiminnot. Integrointi asettaa kuitenkin merkittäviä haasteita kaupalle, ja etenkin yritysten sisäinen kanavakonflikti nähdään yhtenä suurimmista haasteista integroinnin onnistumiselle.

Anton Jukolan tavoitteena oli gradussaan selvittää kanavakonflikti-ilmiötä tutkimalla tekijöitä, joiden voidaan tunnistaa olevan merkittävässä roolissa kanavakonfliktin syntymisessä yritysten omien myyntikanavien välillä. Työssään hän pyrki myös tunnistamaan toimintatapoja, joita yritysten johto voi käyttää myyntikanavien välillä esiintyvän kanavakonfliktin kontrollointiin.

Jukola havaitsi yhdeksän vaikuttavaa tekijää yritysten omien myyntikanavien väliselle kanavakonfliktille. Näillä tekijöillä voidaan havaita olevan merkitystä, kun yritys integroi fyysistä myymälä- ja verkkokanavaa.

Opinnäytetyö osoitti myös, että kanavakonfliktin lähteet ovat tiiviisti sidoksissa toisiinsa ja sen vaikutuksen voimakkuuden voidaan todeta liittyvän vahvasti yrityksien strategisiin ominaispiirteisiin, liiketoimintamalleihin sekä integraation eri kehitysvaiheisiin. Lisäksi hän  havaitsi kolme keskeistä toimenpidettä, joita yritysten johto voi hyödyntää lieventääkseen kanavakonfliktin vaikutusta. Toimenpiteistä huolimatta kanavakonfliktia esiintyy jollain tasolla tai jossain muodossa kaikissa monikanavaisissa yrityksissä.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Henri Salomaa
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Kauppakorkeakoulun alumnitarina: Henri Salomaa

”Työelämässä on tärkeää halu oppia, sillä osaaminen ja ammattitaito kehittyvät suurilta osin vasta käytännössä”, kertoo alumnimme Henri Salomaa, joka työskentelee Deloittella tilintarkastuksen Traineena ja samanaikaisesti opiskelee viimeistä vuotta laskentatoimen maisteriohjelmassa.
Opinnot Julkaistu:

Uusi kurssi opiskeluhyvinvoinnista: Kohti parempaa opiskelua (3 op) keväällä 2022

Uusi kurssi opiskeluhyvinvoinnista: Kohti parempaa opiskelua (3 op) keväällä 2022 // New course on student wellbeing in Finnish: Kohti parempaa opiskelua (3cr) spring 2022.
Otakaari 1 Kuva: Aino Huovio / Aalto-yliopisto
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Otakaari 1:n käytäväovet lukitaan, käytä kulkutunnistetta

Opiskelija, tarkistathan, että sinulla on joko rekisteröity HSL-kortti tai hae opiskelijan kulkutunniste Väreen aulapalvelupisteestä ja rekisteröi se. Uudet kulkualueet tulevat voimaan kampuksella 16.11.
Four students are sitting around a table, looking at two computers in an atmospherically lit café.
Opinnot Julkaistu:

Hakuaika kevään 2022 Digital Business Master Class -kurssille on auki

Aalto-yliopiston kesäkoulun Digital Business Master Class (DBMC) -kurssi järjestetään maaliskuussa 2022 seitsemättä kertaa. Kurssi tarjotaan suosionsa vuoksi sekä keväisin että kesäisin