Suomen Akatemialta lähes 5,7 miljoonaa kärkihankerahoitusta

Aalto-yliopistoon 19 kärkihanketta.

Suomen Akatemia on valinnut 101 tutkimushanketta rahoitettavaksi Tutkimuksella eteenpäin -kärkihankerahoituksella. Kärkihankerahoitus on hallitusohjelmassa Suomen Akatemian kautta jaettavaksi osoitettu rahoitusmuoto, jolla vahvistetaan tutkimuksen laatua ja vaikuttavuutta sekä edistetään tutkijoiden aktiivista yhteistyötä tutkimuksen hyödyntäjien kanssa. Akatemian kärkihankerahoitus on yhteensä 30 miljoonaa euroa. Aallon rahoitus on yhteensä noin 5,7 miljoonaa euroa. Sillä tuetaan erityisesti nuoren tutkijasukupolven tutkijoita, joiden tutkimushankkeet on jo todettu aiemmassa vertaisarvioinnissa tieteellisesti korkeatasoisiksi.

Aallon rahoituksen saajat korkeakouluittain (19 kpl):

Aalto CHEM

Tanja Kallio: Kriittisiä raaka-aineita sisältämätön elektrokatalyysi vedyn valmistukseen elektrolyyserissä, 300 000 euroa

Eero Kontturi: Kohti ympäristöystävällisempiä ja halvempia selluloosan nanokiteitä, 300 000

Aalto ELEC

Kalle Palomäki: Keskusteluavustin huonokuuloisille, 299 993

Hele Savin: Röntgenkuvantamisen rajat rikki huippusuorituskyvyn valoanturilla, 297 987

Zhipei Sun: Tehokkaat ukltranopeat keski-infrapunakuitulaserit terveys- ja hyvinvointisovelluksiin, 299 385

Aalto ENG

Matti Kummu: Globaali vesipula-atlas: resurssipulan syiden, seurausten ja mahdollisuuksien ymmärtäminen (WASCO), 295 080

Tatiana Minav: Implementation of zonal integrated future fluid power systems (IZIF), 270 000

Aalto SCI

Petri Ala-Laurila: Uudet menetelmät vapaana liikkuvien eläinten käyttäytymisen karakterisointiin ja manipulointiin, 300 000

Mario DiFrancesco: Harnessing Available Spectrum for Mobile Video and Beyond (ASPECT), 300 000

Tuomo Kuusi: Diffuusion kvantifioiminen satunnaisissa huokoisissa, 300 000

Russell Lake: Ultraherkkä mikroaaltospektrianalysaattori, 299 986

Peter Liljeroth: Atomintarkat materiaalit tulevaisuuden laitteisiin, 300 000

Mikko Möttönen: Kvanttipiirijäähdyttimen kehittäminen kohti kaupallisesti merkityksellisiä tarkoituksia, 299 997

Robin Ras: Magnetic Microdroplets as Analytical Probes, 300 000

Patrick Rinke: Uusia materiaaleja tietokantapohjaisella tieteellä, 299 726

Tuukka Ruotsalo: Käyttäjäintentioiden mallintaminen avoimessa toimintaympäristössä, 295 098

Kari Smolander: Digitaaliset infrastruktuurit ja yritysintegraatio, 299 530

Lide Yao: Seuraavan sukupolven perovskiitti-aurinkokennojen in-situ TEM – karakterisointi, 300 000

Harri Piitulainen: Sensorimotorisen vajeen tunnistaminen ja määrällistäminen CP-vammaisilla lapsilla sekä motorisen toiminnan kuntoutus aivohalvauspotilailla, 299 437

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: