Suomen Akatemia myönsi Aalto-yliopiston tutkijoille yli 10 miljoonaa euroa

Luonnontieteiden ja tekniikan tutkimuksen akatemiahankerahoituksen sai 23 aaltolaista.

Aalto-yliopiston tutkijat pärjäsivät erinomaisesti akatemiahankkeiden rahoitushaussa. Suomen Akatemia myönsi luonnontieteiden ja tekniikan tutkimukseen noin 38 miljoonaa euroa, josta lähes 11 miljoonaa euroa Aallolle. Kaikkiaan rahoitusta sai 23 aaltolaista. Heidän tutkimushankkeidensa kirjo on laaja: peptidilääkkeiden annostelusta läpinäkyviin heijastimiin ja puun hienorakenteen tutkimiseen mikroskooppisilla ja spetroskooppisilla menetelmillä.

Kaikkiaan Suomen Akatemia päätti rahoittaa 85 lähinnä nelivuotista akatemiahanketta. Rahoitetut hankkeet olivat tieteelliseltä laadultaan erinomaisia ja tutkimuksen vaikuttavuuden näkökulmasta lupaavia. Hakemuksia Akatemia sai tällä kierroksella noin 500.

Lue Akatemian uutinen ja katso kaikki rahoituksen saajat täältä.

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: