Suomalaisen rock-oopperan Amerikan-valloitus alkaa Manhattanilta

Aalto-yliopiston filosofien luoma rock-konsertin ja teatteriesityksen yhdistelmä kertoo geenitekniikan etiikasta.
Playing God -esitys, keskellä Matti Häyry punaisessa puvussa.

Playing God on kahden suomalaisen filosofin, tutkimuspäällikkö Tuija Takalan ja filosofian professori Matti Häyryn, sekä kanadalaissyntyisen Laurence Corky Laingin säveltämä, sanoittama ja tuottama rock-konsertin ja teatteriesityksen yhdistelmä, jonka aiheena on geenitekniikan etiikka.

Tuija Takala ja Matti Häyry ovat Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun tutkijoita, jotka ovat tarkastelleet genetiikan etiikkaa vuosien ajan ja julkaisseet siitä monia tutkimuksia, viimeisimpänä Matti Häyryn vuonna 2012 ilmestynyt Ihminen 2.0.

Kyse on ihmisyydestä, valinnoista ja vastuusta

Ooppera ei tarjoa valmiita vastauksia, vaan vaatii ihmisiä pohtimaan genetiikan tuomia mahdollisuuksia ja niihin mahdollisesti liittyviä eettisiä ongelmia. Sen käsittelemiin teemoihin kuuluvat kuolemattomuus, pelastajasisarukset, geneettinen testaus ja lasten geneettinen muuntelu.

Rock-oopperan kolmas kirjoittaja Corky Laing on muusikkolegenda, joka tunnetaan parhaiten 70-luvun yhtyeistä Mountain ja West, Bruce and Laing. Hänen yhteistyökumppaneitaan ovat olleet myös Bo Diddley, Leonard Cohen, John Lennon, Meat Loaf, Ian Hunter (Mott the Hoople), Noel Redding (Jimi Hendrix Experience) ja Eric Schenkmann (Spin Doctors).

Esityksen pohjana on 2013 kansainvälisesti julkaistu konseptialbumi Playing God – Corky Laing and the Perfct Child Perform Original Music from Test: The Rock Opera, jolla Laing, Häyry ja Takala esiintyvät yhdessä kahdeksan muun yhdysvaltalaisen ja suomalaisen muusikon kanssa.

Albumin saamat arvostelut ovat olleet ylistäviä, ja sitä on verrattu sellaisiin genren klassikoihin kuin Andrew Lloyd Webberin Jesus Christ Superstar, Pink Floydin The Wall, Alice Cooperin Welcome to My Nightmare, Paul Williamsin Phantom of the Paradise ja Jim Sharmanin Rocky Horror Picture Show.

Rock-oopperaa on esitetty täysille saleille

Salit täyttyivät kuulijoista Baselissa Sveitsissä kesällä 2013 ja Glorian Kulttuuriareenassa Helsingissä alkukeväästä 2014.

Playing God tulee Amerikan ensi-iltaansa 23. huhtikuuta 2015 Kaye Playhouse -teatterissa ylemmällä Itä-Manhattanilla. Kaye Playhouse on kunnianarvoisa Off Broadway -teatteritalo, jonka debytoijiin ja muihin vierailijoihin ovat lukeutuneet Jussi Björling, Andrés Segovia, Marcel Marceau ja Philip Glass.

Esityksen rahoituksesta vastaa suurimmaksi osaksi maineikas Cornellin yliopisto, jonka Weill Cornell Medical Collegen etiikan keskusta johtava professori Joseph J. Fins on toiminut puuhamiehenä rock-oopperan saamiseksi maahan.

Ennen Manhattanin esitystä Playing God vierailee Yalen yliopistossa, jossa järjestetään ennakkonäytös 18. huhtikuuta.

Lavalla Amerikassa:

Corky Laing (Kanada/USA)
Matti Häyry (Suomi)
Johanna Ahola-Launonen, projektikoordinaattori (Suomi)
Sebastian Bisso Mifflin (Suomi)
Maya Korvela (Suomi)

Tuija Takala (Suomi)

Weill Cornellin esitystä koskeva sivusto

Playing God -projektin verkkosivut

Kiitoskirje rahoittajille (27.4.2015)
Kiitoskirjeessä on Playing God -esityksen paikallisen eli New Yorkin järjestäjän/vaikuttajan, Joseph J. Fins, M.D., M.A.C.P., kuvaus ja kiitokset suomalaisille rahoittajille, joista Aalto-yliopisto on tärkein.

Tiedustelut ja haastattelupyynnöt:

Tuija Takala
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Matti Häyry
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu

Päivi Törmä ja Sebastiaan van Dijken
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tietokoneet haaskaavat valtavasti energiaa – nyt tutkijat kehittävät laskentaa, joka tuottaa huomattavasti vähemmän hukkalämpöä

Nykyiset tietokoneet ovat suuria energiasyöppöjä. Aalto-yliopiston tutkijat ovat juuri saaneet merkittävän Tulevaisuuden tekijät -rahoituksen ongelman ratkaisemiseksi.
Physicists at Aalto University and VTT have developed a new detector for measuring energy quanta at unprecedented resolution. Photo: Aalto University

Tutkijat kehittivät maailman tarkimman säteilyilmaisimen – nyt se räätälöidään osaksi kvanttitietokoneita

Professori Mikko Möttönen on tiiminsä ja yhteistyökumppaniensa kanssa saanut Jane ja Aatos Erkon säätiöltä ja Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiöltä Tulevaisuuden tekijät -ohjelman rahoituksen. Sen avulla he haluavat jalostaa bolometriteknologian osaksi paitsi kvanttitietokoneita myös superpakastimia ja terahertsikameroita. Kyseessä olisi ensimmäinen kerta, kun uutta bolometria hyödynnetään käytännön sovelluksissa.
Schematic view of the entangled photon generator. Picture: Ethan D. Minot.

Mullistava valonlähde voi tuoda lisätehoa ja -turvaa kvantti-informaation siirtämiseen

Aalto-yliopistossa aletaan rakentaa vallankumouksellista fotoniparien kvanttilomittumiseen perustuvaa LED-valonlähdettä professori Pertti Hakosen johdolla. Tutkimusryhmä on saanut työhön Jane ja Aatos Erkon säätiöltä ja Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiöltä kolmivuotisen Tulevaisuuden tekijät -ohjelman rahoituksen.
Image depicts a white wall with the words IV Konehuone OLO sprayed on it in red, referring that the engine room for AC is that way.
Kampus, Mediatiedotteet, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto julkistaa kilpailut rakenteilla olevan korttelin taideteoksista

Kilpailuilla haetaan teoksia rakenteilla olevaan Aalto Works -kortteliin.