Suomalainen avaruusalan startup vie Kitsat-opetussatelliitit kiinalaisiin kouluihin

Suomi 100 -satelliittihankkeesta lähtenyt Kitsat tutustuttaa lapset ja nuoret avaruustekniikkaan.
Aalto University / kiinalaisia lapsia kerääntyneenä KitSat-satelliitin ympärille / photo: Arctic Astronautics
Lokakuussa 2019 Arctic Astronauticsin edustajat olivat Kiinassa esittelemässä satelliittia ja sen pedagogista materiaalia. Kuva: Arctic Astronautics

Avaruustekniikkaa tiede- ja teknologiaopetuksessa käyttävä Arctic Astronautics Oy solmi merkittävän yhteistyösopimuksen kiinalaisen EduTimes-koulutusvientiyrityksen kanssa Slush-tapahtumassa. Kitsat-opetussatelliitit ja niiden oppimateriaalipaketit otetaan käyttöön aluksi noin sadassa kiinalaisessa koulussa.

Opetussatelliitti Kitsat on tekniikaltaan ja toiminnaltaan oikea satelliitti, mutta sitä ei ole suunniteltu avaruuteen laukaistavaksi. Satelliitin ja sitä tukevan oppimateriaalin avulla opiskelijat pääsevät tutustumaan avaruustekniikkaan ja oppivat lisää luonnontieteistä sekä tekniikasta. Opiskelijat kokoavat satelliitin, tutustuvat sen osiin, testaavat sitä ja käyttävät sitten samaan tapaan kuin avaruudessa olevaa satelliittia operoitaisiin.

Kitsatin juuret ovat Aalto-yliopiston opiskelijoiden ja Ilmatieteen laitoksen Suomi 100 -satelliittihankkeen Avaruusrekassa, jossa yleisö ympäri Suomen pääsi kokeilemaan satelliitin kokoamista. Kitsatia on kehitetty yhteistyössä Heurekan ja Space Systems Finland -yhtiön kanssa. Aalto-yliopiston satelliittiryhmä on innoittanut idean kehittämistä eteenpäin.

Kitsat-opetuskonseptia tullaan käyttämään kehitteillä olevissa "Tulevaisuuden kouluissa". Kyseessä on sata kokeellista koulua, joissa halutaan käyttää innovatiivista tekniikkaa tulevaisuudessa tärkeiden tietojen ja taitojen opettamiseen. Ymmärrys avaruustekniikasta ja -toiminnasta on yksi näistä.

"Kiinalla on paljon avaruustoimintaa ja olemme hyvin edistyksellisiä teknisesti, mutta opetussysteemissämme on iso aukko juuri tällaisen opetuksen suhteen", sanoo EduTimesin toimitusjohtaja Zhao Li.

"Kitsatissa yhdistyy suomalainen korkealaatuinen uuden avaruuden tietämys ja kansainvälisesti arvostetut suomalaiset opetusmenetelmät", toteaa Tessa Nikander, Arctic Astronauticsin toimitusjohtaja.

"Satelliittimme otettiin koulutustilaisuuksissamme Kiinassa oikein hyvin vastaan. Olimme yllättyneitä nuorten korkeasta tiedollisesta tasosta ja innostuksesta – tässä olisi meillä Suomessakin oppimista!"

Kitsat sopii monille eri ikäryhmille, koska sitä voidaan käyttää opetuksessa monella tapaa ja sen oppimateriaali on helposti muokattavissa eri tasoisille oppijoille. Kitsat ja sen oppimateraali on suunniteltu leikkisäksi, värikkääksi ja iloiseksi, jotta se puhuttelisi kaikkia nuoria – myös teknologiaa karsastavia. Kitsatit ovat käytössä mm. Heurekassa ja Tiedekeskus Tuorlassa.

Satelliitteja valmistava Arctic Astronautics -yhtiö on toimittanut tai toimittamassa noin 50 satelliittia vuoden 2019 aikana. Tämä tekee yhtiöstä erään maailman tuotteliaimmista satelliittivalmistajista – tosin kriteerit näille opetussatelliiteille ovat paljon avaruuteen lähetettäviä laitteita matalammat.

Arctic Astronauticsin tuotanto- ja tutkimustilat sijaitsevat Espoon Otaniemessä. Yritys otettiin mukaan Euroopan avaruusjärjestön yrityskiihdyttämön viime keväänä.

Lisätietoja:

Jari Mäkinen, projektipäällikkö, Arctic Astronautics Oy
040-5509198, [email protected]

Tessa Nikander, toimitusjohtaja, Arctic Astronautics Oy
044-362 9600, [email protected]

Zhao Li, toimitusjohtaja, EduTimes Education Group Europe
040-443 8988, [email protected]

A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.
Honorary doctors talks 2024
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Apurahanjakotilaisuus
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Fabian ja Jaakko Ahvenaisen rahasto palkitsi sillan- ja talonrakennusalan osaajia

Vuodelle 2024 myönnettiin yhteensä yhdeksän apurahaa.
Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.