Seppo Junnila nimitetty Insinööritieteiden korkeakoulun varadekaaniksi

Junnilalla on laaja kokemus rakennetun ympäristön ja rakentamisen aloilta. Hän tutkii muun muassa keinoja hillitä ilmastonmuutosta soveltamalla elinkaariajattelua kaupunkirakentamisessa.
Seppo Junnila

Aalto-yliopiston rehtori Ilkka Niemelä on nimittänyt professori Seppo Junnilan Insinööritieteiden korkeakoulun tutkimuksesta vastaavaksi varadekaaniksi. Hänen kolmivuotinen kautensa alkaa 1.9.2021. Professori Pentti Kujala jatkaa korkeakoulun innovaatiotoiminnasta ja vaikuttavuudesta vastaavana varadekaanina.

”Arvostan Seppo Junnilan visionääristä ajattelua ja hänen laajaa kokemustaan rakennetun ympäristön ja rakentamisen aloilta. Tutkimus tarvitsee menestyäkseen riittävän rahoituksen ja Junnila tuntee hyvin tärkeimmät tutkimusrahoitusmuodot, kuten Suomen Akatemian ja strategisen tutkimuksen rahoituksen (STN) sekä Business Finlandin sekä EU:n tutkimusrahoituksen. Uskon siitä olevan etua koko koulun tutkimukselle. Myös tohtorikoulutuksen kehittäminen on lähellä hänen sydäntään”, sanoo Insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis.

Seppo Junnila työskentelee kiinteistöliiketoiminnan professorina rakennetun ympäristön laitoksella. Hänen tutkimuksensa painottuu elinkaariajattelun teknologioihin ja elinkaarijohtamiseen kaupunki- ja kiinteistökehityksessä, kestävään kiinteistötalouteen sekä lean-ajatteluun, innovaatioihin ja yrittäjyyteen kiinteistö- ja palvelualalla. Professori Junnila on johtanut useita suuria tutkimushankkeita, joissa on ollut mukana kymmeniä teollisuuskumppaneita. Tällä hetkellä hän ohjaa kahdentoista tohtorikoulutettavan ryhmää.

Professuurin ohella Junnila on toiminut dosenttina Tampereen teknillisessä yliopistossa kiinteistöjen ja rakennetun ympäristön elinkaaren tutkimuksessa. Hän on työskennellyt useita kertoja vierailevana tutkijana Kalifornian yliopistossa Berkeleyssä ja Stanfordin yliopistossa.

Ennen akateemista uraa Junnila työskenteli lukuisissa konsultointialan tehtävissä, esimerkiksi liiketoiminnan kehittämispäällikkönä ja osastopäällikkönä sekä liiketoimintajohtajana Suomen Innovaatiorahastossa (Sitra).

Junnila väitteli vuonna 2004 Teknillisessä korkeakoulussa, rakennus- ja ympäristötekniikan osastolla aiheesta The environmental impact of an office building throughout its life cycle. Väitöskirja sai Suomen Rakennusinsinööriliiton vuoden parhaan väitöskirjan apurahan.

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Sinipaitainen silmälasipäinen mies istuu ja katsoo kameraan hymyillen
Nimitykset Julkaistu:
Potrettikuva Suzanne Innes-Stubbista, hän hymyilee ja katsoo kohti kameraa
Nimitykset, Yliopisto Julkaistu:

Suzanne Innes-Stubb nimitetty johtavaksi työelämäasiantuntijaksi Aalto-yliopiston kauppakorkeakouluun

Yritysjuridiikan asiantuntija Innes-Stubb vahvistaa Kauppakorkeakoulun osaamista vastuullisessa yritystoiminnassa. Hän aloittaa tehtävässä syyskuun alussa.