Selvitys muodin koulutuksen epäasiallisen kohtelun väitteistä on valmistunut

Väre. Kuva:Tuomas Uusheimo
Kuva:Tuomas Uusheimo

Perusteellinen selvitys Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun muodin koulutuksen epäasiallisen kohtelun väitteistä on valmistunut. Aalto-yliopiston johto käynnisti selvitystyön mediassa esitettyjen väitteiden perusteella.

Selvitys tehtiin Aallon tapa toimia -periaatteiden mukaisesti niin, että riippumattomuus ja objektiivisuus varmistettiin. Selvityksen toteuttajat (yliopiston laki- ja henkilöstöpalvelut) kuulivat kirjallisesti ja suullisesti laajasti opiskelijoita, opetushenkilöstöä, sekä Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun johdon ja hallintopalveluiden edustajia.

Selvityksen havaintoja

Selvityksen aikana saadut ilmoitukset ja yhteydenotot olivat sekä muodin koulutusta kiittäviä että kritisoivia. Myönteistä palautetta sai koulutuksen laatu, muodin koulutuksen opetushenkilöstön suuri panos opiskelijoiden kehittymiseen, kannustava ilmapiiri, ammatillisten mahdollisuuksien tarjoaminen ja koulutuksen työelämärelevanssi. Kritiikki kohdistui kokemuksiin epäasiallisesta kohtelusta ja kielenkäytöstä sekä puutteisiin opintoihin liittyvien asioiden viestinnässä, ohjauksen epäkohtiin ja esiin tuotujen ongelmien jäämiseen käsittelemättä.

Vakavia väärinkäytöksiä kuten järjestelmällistä tai tahallista häirintää tai syrjintää ei selvityksessä ilmennyt. Tulosten perusteella muodin koulutuksessa ja opetuskulttuurissa on kuitenkin havaittavissa toimintatapoihin ja -kulttuuriin liittyviä haasteita. Huomiota on kiinnitettävä erityisesti tasapuoliseen viestintään, ohjausjärjestelmien selkeyteen sekä harjoittelupaikkoihin ja kilpailutoimintaan liittyviin käytäntöihin.

Toimenpiteitä ja toiminnan kehittämistä

Selvityksen tulokset ovat johtaneet sekä yleisiin suosituksiin toiminnan kehittämisestä että yksittäisten henkilöiden toiminnan arviointiin.

Tulokset edellyttävät toimintatapojen ja -kulttuurin tarkastelua ja muutosten eteen tehtävää työtä. On myös tärkeää jatkaa opiskelijoiden ja henkilökunnan jaksamista ja työilmapiiriä parantavia toimia.

On huolehdittava asianmukaisen kielenkäytön vaatimusten toteutumisesta kaikessa opiskelijoiden ohjauksessa, neuvonnassa ja heihin kohdistettavassa viestinnässä.

Konfliktitilanteet ja epäasiallisen käyttäytymisen väitteet kannustetaan selvittämään ensisijaisesti neuvottelemalla osapuolten kesken. Ellei tilanne korjaannu, käynnistetään selvitys.

Näytöksen ja opintojen sekä opetuksen välisen suhteen selkiyttämistä on jatkettava, ja näytöksen ja opintojen suhteesta on viestittävä opiskelijoille selkeästi, kattavasti ja yhdenvertaisesti.

Opiskelijoiden ja opetushenkilöstön osallistumista ja vaikuttamismahdollisuuksia opetussuunnitelmatyössä tulee kehittää. On myös tarve laatia yleistajuinen ja selkeä kuvaus vastuista ja palautteenantokanavista.

Yksittäisten henkilöiden toiminnan arviointi ja siihen liittyvät mahdolliset toimenpiteet ovat henkilöstöasioita, joita ei kommentoida julkisuudessa.

Lisätiedot:
Tuomas Auvinen, dekaani, Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu, puh. 050 64848

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu: