Selluloosasta biotalouden supermateriaali

Laaja-alainen yhteistyö moninkertaistaa suomalaisen puun arvon.
Selluloosan 3D-tulostus kankaalle. Kuva Eeva Suorlahti.

Selluloosa on tulevaisuuden supermateriaali. Näin uskovat Tekesiltä 4,9 miljoonan euron rahoituksen saaneen strategisen tutkimusavauksen yhteistyökumppanit Teknologian tutkimuskeskus VTT, Aalto-yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto ja Vaasan yliopisto. Tutkijat kehittävät yhdessä uusia biomateriaalisovelluksia VTT:n koordinoimassa Design Driven Value Chains in the World of Cellulose (DWoC) 2.0 -tutkimusprojektissa.

DWoC-projektissa etsitään selluloosalle uusia design-lähtöisiä käyttösovelluksia, kehitetään niihin liittyvää teknologiaa ja tutkitaan uusia tapoja luoda arvoa selluloosaan pohjautuvissa ekosysteemeissä. Teknologian avulla voidaan korvata fossiilisten raaka-aineiden käyttöä esimerkiksi tekstiilituotteissa, sisustuselementeissä ja autojen korimateriaaleissa.

”Hallitusohjelma painottaa biotalouden merkitystä Suomen tulevaisuudelle ja talouden uudistumiselle. Uudistuminen edellyttää tutkimuslähtöisiä leijonanloikkia, vahvaa riskinottoa ja kansallista satsausta tutkimus- ja innovaatiorahoitukseen. Puu - vihreä kultamme - on uusiutuva raaka-aine, jonka selluloosa muuttuu kullanarvoiseksi, kun löydämme uudenlaisia korkean lisäarvon käyttösovelluksia perinteisen paperi- ja selluteollisuuden rinnalle”, toteaa projektin koordinaattori, VTT:n tutkimusjohtaja Johanna Buchert.

Biotalouden ja kestävän kehityksen edistäminen edellyttävät laajaa yhteistyötä; DWoC-projektin ensimmäisessä vaiheessa testattiin erilaisia tapoja muotoilun ja materiaalitutkimuksen tulokselliseen yhdistämiseen. Tuloksena syntyi sekä alustavia tuotekonsepteja ja -ideoita että lupaavia teknologiainnovaatioita. Projektin aikana kehitettiin esimerkiksi suoraan sellumassasta tulostettava lanka, jonka valmistukseen erikoistunut Spinnova Oy käynnistyi vuoden 2015 alussa.

Nyt käynnistyy projektin toinen vaihe, jossa kehitetään tekstiilisovelluksia, kuten selluloosan 3D-tulostusta, ja tutkitaan selluloosapohjaisten materiaalien käyttöä rakennetussa ympäristössä. Uusien materiaalien ja tuotteiden lisäksi ja kehitetään uudenlaisia tekstiilien valmistuslaitteita ja -prosesseja. Tekesin rahoituksella erilaisten toimijoiden on mahdollista tehdä yhteistyötä, kokeilla ja hakea innovaatioita uusien bisnesideoiden synnyttämiseksi.

Uusien tuotteiden kaupallistaminen on myös tärkeä tavoite. Projektissa kehitetään selluloosapohjaisten materiaalien ympärille arvoa tuottava yritysverkostoa, johon kuuluu muun muassa design-alan yrittäjiä.

DWoC-projekti pyrkii jakamaan tietoa selluloosamateriaalin mahdollisuuksista ja vahvistamaan laaja-alaista yhteistyöverkostoa sekä Suomessa että kansainvälisesti. Kansallisten tavoitteiden saavuttamiseksi mukaan tarvitaan eri alojen toimijoita: rahoittajia, perinteisiä ja uusia yrityksiä, tutkimuslaitoksia ja yliopistoja. Lisäksi tarvitaan vahvaa uskoa Suomen tulevaisuuteen yhtenä uuden sukupolven selluloosateollisuuden mahtimaana.

Toiseen vaiheeseen edennyt DWoC-projekti (31.3.2015–1.4.2018) on saanut Tekesiltä 4,9 miljoonan euron rahoituksen. Projektin tutkimuskumppaneita ovat Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, Aalto-yliopisto, Tampereen teknillinen yliopisto TTY sekä Vaasan yliopiston johtamisen yksikkö.

Lisätietoja:

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, tutkimusjohtaja Johanna Buchert, DWoC-projektin koordinaattori, puh. 050 5116603, [email protected]

Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy, tutkimusprofessori Ali Harlin, puh. 040 5332179, [email protected]

Aalto-yliopisto, Designer in Residence Pirjo Kääriäinen, puh. 09 47001, [email protected]

Aalto-yliopisto, Prof. Ainomaija Haarla, puh.050 344 1693, [email protected]

Vaasan yliopisto: Projektijohtaja Henri Hakala, puh. 029 449 8440, [email protected]

Tampereen teknillinen yliopisto: Prof. Jyrki Vuorinen, puh. 040 849 0110, [email protected]

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: