Save the date: Kestävyystieteen suurtapahtuma Sustainability Science Days korostaa radikaalien muutosten tarvetta

Konferenssin teemaksi on valittu tuho ja luovuus, koska kestävyyshaasteita ei ratkaista ilman radikaaleja muutoksia ihmisen toiminnassa.
Sustainability Science Days 2021 - Online

Suomen suurin kestävyystieteen tapahtuma Sustainability Science Days järjestetään 18.-19. toukokuuta 2021. Tapahtuman ohjelma on nyt julkaistu tapahtuman verkkosivuilla. Konferenssi järjestetään kokonaan etäyhteydellä, ja sitä voi seurata suorien videolähetysten kautta. Konferenssin järjestävät Helsingin yliopiston kestävyystieteen instituutti HELSUS ja Aalto-yliopiston kestävän kehityksen keskus Aalto Sustainability.

Kevään konferenssi keskittyy erityisesti YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin 9 (kestävä teollisuus, innovaatiot ja infrastruktuurit) ja 11 (kestävät kaupungit ja yhteisöt).

"Vaikka kestävän kehityksen tavoitteet ovat kaikki ajankohtaisia ja toisiinsa kytkeytyviä, halusimme nostaa nämä kaksi keskiöön. Kestävän kaupunkikehityksen näkökulmasta tarvitaan oikeudenmukaista siirtymää ja tässä myös erilaisten yhteisöjen rooli korostuu. Kestävyysmurros vaatii myös tuekseen innovatiivisia ratkaisuja ja kokeiluja. Ensi kevään konferenssi kattaa nämä teemat poikkeuksellisen laajasti", sanoo Helsingin yliopiston kestävyystieteen instituutin johtaja, professori Anne Toppinen.

"Teeman avulla haluamme myös korostaa radikaalien muutosten välttämättömyyttä kestävyysongelmien ratkaisemiseksi. Nykyisen systeemin hienosäätö ei enää riitä, vaan vanhoja rakenteita on tuhottava, jotta voimme tehdä tilaa uusille ratkaisuille. Tähän työhön tarvitaan yhteiskunnan kaikkia toimijoita", sanoo konferenssin toinen akateeminen johtaja, professori Minna Halme Aalto-yliopistosta.

Puhujina maailman huiput

Tapahtuman keynote -puhujina esiintyvät ekologian ja evoluution professori Luis M. Bettencourt Chicagon yliopistosta sekä kestävän liiketalouden professori Nancy Bocken Maastrichtin yliopistosta sekä Dresdenin teknillisen yliopiston professori Marc Wolfram. Kaikki puhujat ilmoitetaan tapahtuman verkkosivuilla.

Sustainability Science Days ­konferensseja on järjestetty vuodesta 2018 lähtien. Edellisinä vuosina tapahtuma on käsitellyt muun muassa ilmastotoimia ja kestävää kuluttamista. Molempina vuosina tapahtuma on kerännyt yli 500 vierasta, mukaan lukien poliitikkoja, yrityselämän edustajia sekä alansa huippututkijoita.

Tutustu Sustainability Science Days -tapahtuman ohjelmaan tapahtuman verkkosivuilla

Ilmoittaudu tapahtumaan täällä >>

Lisätiedot tapahtumasta

Aalto-yliopisto
Paula Schönach, [email protected]
Meri Löyttyniemi, [email protected]

Helsingin yliopisto
Eeva-Lotta Apajalahti, [email protected]

Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.