Samuel Kaski on valittu akatemiaprofessoriksi

Suomen Akatemia on valinnut kahdeksan akatemiaprofessoria, joista yksi työskentelee Perustieteiden korkeakoulussa.

Professori Samuel Kaski on tietojenkäsittelytieteen professori ja Aallon ja Helsingin yliopiston yhteisen Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin johtaja. Hän johtaa myös Suomen Akatemian laskennallisen päättelyn huippuyksikköä (COIN).

Samuel Kaski kehittää laskennallisia niin sanottuja koneoppimismenetelmiä useiden tietolähteiden analysointiin ottaen huomioon asiantuntijoiden tuottamaa taustatietoa interaktiivisen mallinnuksen avulla. Menetelmiä voidaan hyödyntää esimerkiksi yksilöllistetyn lääketieteen tutkimuksessa, jossa tavoitteena on oppia ennustamaan hoitojen tehoa käyttämällä aineistoja, joissa näytemäärä on erittäin pieni, mutta muuttujien määrä valtava. Samuel Kaski on edelläkävijä koneoppimisen tekniikoiden ja sovellusten kehittäjänä monella saralla, ja hän on tehnyt merkittäviä tieteellisiä avauksia monitieteisellä tutkimusalallaan.
Akatemiaprofessuurin tavoitteena on antaa kansainvälisellä huipulla olevalle tieteenharjoittajalle mahdollisuus tehdä täysipäiväistä tieteellistä tutkimustyötä.

Akatemiaprofessorin odotetaan edistävän alansa tutkimusta merkittävästi ja kehittävän luovaa tutkimusympäristöä. Akatemia rahoittaa tällä hetkellä 42 viisivuotista akatemiaprofessuuria monipuolisesti eri tieteenaloilla. Professuureista kaksi on määritelty tarkemmin: Minna Canth -akatemiaprofessuuri ja Martti Ahtisaari -akatemiaprofessuuri, jotka tulevat haettavaksi kerran viidessä vuodessa.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.