Ryoji Matsuzaki löysi opinnoista yhdessä tekemisen voiman: ”Lahjoittamalla haluan antaa oman panokseni alma materilleni”

Aalto-yliopiston IDBM-maisteriohjelma antoi Ryoji Matsuzakille hyvät opit työelämään ja omien vahvuuksien löytämiseen. Ohjelman ansiosta hän löysi myös paikkansa Suomen työmarkkinoilla.
Ryoji Matsuzaki

Monista kulttuureista vaikutteita saanut taiteiden maisteri Ryoji Matsuzaki syntyi Lontoossa ja varttui Yhdysvalloissa. Kun taskussa oli graafisen suunnittelijan paperit Bostonin yliopistosta, palasi hän vanhempiensa kotimaahan Japaniin ja aloitti siellä työuransa.

”Työskentelin teknologiayhtiössä käyttöliittymä- ja käyttäjäkokemussuunnittelijana. Työhöni kuului verkkosivujen ja älypuhelinsovellusten suunnittelu sekä niiden käytettävyyden ja käyttökokemuksen kehittäminen”, Matsuzaki kertoo.

Seitsemän työvuoden jälkeen Matsuzaki alkoi etsiä koulutusta, jossa voisi yhdistää suunnittelutaitojaan liiketoimintaosaamiseen.

”Lopulta löysin Aalto-yliopiston IDBM-ohjelman (International Design Business Management). Hain siihen, ja pääsin sisälle. En ollut koskaan käynyt Suomessa. Aallossa opiskelu oli minulle uuden matkan alku.”

Poikkitieteellisessä IDBM-ohjelmassa muotoilun, tekniikan ja kauppatieteiden opiskelijat ratkovat monimutkaisia tosielämän haasteita. Kaksi vuotta kestävissä opinnoissa paneudutaan tuote-, palvelu- ja liiketoimintamuotoiluun, tekniikkaan ja innovaatiojohtamiseen.

Opiskelu Aallossa oli Matsuzakille arvokas kokemus. ”Opintojen annista puolet oli sellaista, jota osasin odottaa. Toinen puoli taas sellaista, mitä en edes tiennyt olevan olemassa. Aalto-kokemukseni ytimessä oli uusien ideoiden, asioiden ja ihmisten löytäminen. Opintojen myötä osaan myös tukeutua enemmän itseeni ja kuunnella itseäni.”

Suomessa voin olla paras versio itsestäni

Ryoji Matsuzaki

Lahjoittajana omalle yliopistolle

Matsuzaki valmistui taiteiden maisteriksi Aallosta keväällä 2020. Hän haki työtä kahdesta yrityksestä Suomessa ja mieluinen työ löytyi Schibsted Suomi Oy:stä Oikotie Asuntojen tuote- ja käyttäjäkokemussuunnittelijana. Työnhaussa auttoivat opintotaustan lisäksi Matsuzakin aiempi työkokemus.

”Työnantajani näki minussa Aallon IDBM-ohjelman tuomat edut. Yrityksen arvona on ”we win together - voitamme yhdessä” ja tämän taustalla ”käytämme eroavaisuuksiamme vahvuuksina”. Tämä on juuri sitä, mistä Aallon koulutuksessa oli kyse.”

Nyt Matsuzaki haluaa omalla lahjoituksellaan tukea Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulua.

”Sain mahdollisuuden opiskella Aallossa ja sen jälkeen hyvän työpaikan Suomesta, joten haluan antaa oman panokseni takaisin alma materilleni.”

Suomi on nyt Matsuzakin kotimaa. ”Koen, että Suomessa voin olla paras versio itsestäni. Täällä on hienot mahdollisuudet työntekoon ja laadukkaat työolosuhteet. Arvostan suomalaista työelämää ja nautin Suomessa asumisesta. Ihailen kovasti sitä, että Suomessa sekä kansalaiset että hallinto ovat hyvin tietoisia kestävyysasioista.”

Teksti: Marjukka Puolakka

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Kaksi perhosen muotoon taivutettua neuletekstiilinäytettä rinnakkain: toinen on harmaanruskea, toinen sähköisen vihreä.

FinnCERES ja yhteispohjoismainen älytekstiilien tutkimushanke ovat esillä maailman kiertotalousfoorumissa Brysselissä

Messutapahtumassa nähdään uudenlaisia biotaloustuotteita sekä prototyyppejä lämpötilaan ja valoon reagoivista tekstiileistä.
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.
Ursula von der Leyen pitämässä avajaispuhetta
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

New European Bauhaus -festivaali toi yhteen Euroopan päättäjiä ja monialaisen kestävän kehityksen asiantuntijoita

Aalto-yliopisto oli mukana New European Bauhaus -festivaalilla kestävää rakentamista käsittelevällä näyttelyllään Time out! Rethinking construction.