Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori. Tulevaisuudelta hän odottaa suurempaa yhteiskunnallista hyväksyntää ja luottamusta älykkäisiin järjestelmiin.

Mitä tutkit ja miksi?
Tutkimukseni käsittelee sertifioidusti turvallista ja vankkaa ohjaussuunnittelua robotti-, oppimiskykyisille ja kyberfyysisille järjestelmille. Nykyaikaisten järjestelmien monimutkaisuus ja kehittyneisyys kasvavat, kun viemme niiden suorituskykyä äärimmäisyyksiinsä. Tämä voi joskus tapahtua suurempien epäonnistumisten kustannuksella, joista yleisin esimerkki on se, että itse ajavat autot hämmentyvät liikennemerkeistä ja poikkeavat kurssilta. Sanomattakin on selvää, että on tärkeää suunnitella algoritmeja, jotka luovat todistettavasti turvallisia käyttäytymismalleja sekä kestävät ulkoisia häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmän mallissa ja ympäristössä, jonka kanssa se on vuorovaikutuksessa. Tämän saavuttamiseksi tutkimuksessani tutkitaan luovia tapoja yhdistää työkaluja epälineaarisesta ohjausteoriasta, optimoinnista ja koneoppimisesta.

Miten sinusta tuli tutkija?
Aloin kiinnostua tutkimuksesta jo alakouluiässä, kun työskentelin projektissa yhdessä robotiikan professorin kanssa. Siitä seurasi viiden kuukauden harjoittelujakso autoteollisuudessa ja siitä eteenpäin kiinnostukseni vain vahvistui entisestään. Muutaman vuoden postdoc-jaksojen jälkeen Berkeleyssä ja KTH:ssa, olen nyt tässä. Olen onnellinen, että minulla on ollut matkan varrella niin monia upeita mahdollisuuksia työskennellä lahjakkaiden kollegoiden ja hyvien neuvonantajien kanssa, jotka ohjasivat tietäni tutkijaksi.

Mitkä ovat olleet urasi kohokohtia?
Viime vuosina on ollut useita ikimuistoisia hetkiä. Viimeisin on ehkä se, kun pääsin viime kesänä tekemään todella siistejä robotiikkakenttäkokeita italialaisella viinitarhalla luonnonkauniilla Rooman esikaupunkialueella. Kenttätyöt tuovat aivan uuden tason todellisiin haasteisiin laboratorion ulkopuolella, joten tämän äärimmäisen testin läpäiseminen tuntui uran kohokohdalta. Ja tietysti Aalto-yliopiston apulaisprofessuuri on toinen suuri käännekohta urallani ja olen erittäin ylpeä saadessani olla osa tätä yhteisöä.

Mitä odotat tulevaisuudelta?
Autonomisten järjestelmien ja tekoälyn ala on erittäin dynaaminen ja kehittyy nopeasti, minkä vuoksi on vaikea ennustaa, mihin suuntaan asiat ovat menossa seuraavan 20 vuoden aikana. Joka tapauksessa, odotan paljon suurempaa yhteiskunnallista hyväksyntää ja luottamusta älykkäisiin järjestelmiin. Voin kuvitella täysin itsenäiset kirurgiset robotit, jotka toimivat ihmisillä ja pelastavat ihmishenkiä syrjäisissä paikoissa, kuten ISS:llä tai syvänmeren sukellusveneissä. Tämän muuttaminen todeksi ei edellytä ainoastaan huippuluokan yhteistyötutkimusta korkeakoulujen ja teollisuuden välillä, vaan myös tiivistä kumppanuutta poliittisten päättäjien ja sidosryhmien kanssa. Haluan nähdä ja olla kokemassa luotettavan tekoälyn lupaavan tulevaisuuden.

Tutkimusryhmän sivu: Nonlinear Systems and Control

Havainnekuva puisesta lavarakenteesta torimaisemassa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Wood Programin 30-vuotisjuhlaprojekti nousee Kuhmon torille

Aalto-yliopiston puuarkkitehtuuriin erikoistuvat opiskelijat toteuttavat joka vuosi Wood Program -projektin. Opintokokonaisuuden 30-vuotisjuhlavuonna yhteistyökumppanina toimii Kuhmon kaupunki. Toteuttava kohde on Kuhmon torille nouseva torilava.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!
Tutkijoiden kehittämä WAVE-tekniikka perustuu tulevan liikkeen, esimerkiksi käännöksen ennakointiin. Kuva: Markus Laattala.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkijat kehittivät yleisöaaltoon perustuvan tavan ohjata tanssia virtuaalitodellisuudessa

Tutkijat kokeilivat aluksi aiemmista tanssipeleistä tuttuja visualisointikeinoja. Useiden prototyyppien ja vaiheiden jälkeen he päätyivät kuitenkin kokeilemaan urheilutapahtumista tuttua yleisöaaltoa tanssin ohjauksessa.
Tutkijat suunnittelivat algoritmin, joka ohjaa ilmasuuttimen suuntaa kahdella moottorilla.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat valjastivat tuulen esineiden liikuttamiseen

Tutkijoiden mukaan ilmavirtojen luova hyödyntäminen voi synnyttää uusia robottiteknologioiden muotoja.