Rehtori on nimittänyt Aalto-yliopiston ensimmäiset johtavat yliopistonlehtorit

Lehtorien urajärjestelmä uudistettiin vuoden 2020 lopussa. Yksi merkittävimmistä muutoksista oli uramalliin lisätty uusi taso: johtava yliopistonlehtori. Uusi urataso tarjoaa lisää etenemismahdollisuuksia lehtoreille, jotka haluavat kehittyä ja edetä opetuspainotteisissa tehtävissä. Ensimmäiset johtavat yliopistonlehtorit on nyt nimitetty.
Flowers / Aalto University

Johtavaksi yliopistonlehtoriksi voidaan nimittää vähintään neljä vuotta Aalto-yliopistossa vanhempana yliopistonlehtorina työskennellyt henkilö, joka on erityisen meritoitunut opetukseen liittyvissä tehtävissä sekä osoittanut vahvaa sitoutumista Aalto-yliopiston opetuksen ja oppimisen kehittämiseen.

Laitosten esittämät kandidaatit käyvät läpi vertaisarviointiprosessin, jonka perusteella dekaani esittää rehtorille kandidaatin nimittämistä johtavaksi yliopistonlehtoriksi. Lopullisen päätöksen nimittämisestä tekee rehtori.

Ensimmäiset nimitysesitykset käsiteltiin Aalto-yliopiston lehtorien etenemiskomiteassa  huhtikuussa. Komitean kannanoton pohjalta rehtori nimitti Aalto-yliopistoon kaksi johtavaa yliopistonlehtoria: vanhemmat yliopistonlehtorit Johanna Bragge Kauppakorkeakoulusta ja Kai Zenger Sähkötekniikan korkeakoulusta ovat Aalto-yliopiston ensimmäiset johtavat yliopistonlehtorit.

”Johtava yliopistonlehtori -nimityksillä haluamme osoittaa erityistä arvostusta opetuspainotteisille tehtäville ja kunnioittaa niitä pitkäaikaisia vanhempia yliopistonlehtoreitamme, jotka ovat panostaneet erityisen paljon Aalto-yliopiston opetuksen ja oppimisen kehittämiseen”, toteaa provosti Kristiina Mäkelä.

PULs_appointed_16062022

Johanna Bragge ja Kai Zenger saivat nimityksensä johdosta kukat provostilta lehtoreiden get together -tapahtumassa 10.6.2022.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa tietoliikenteessä vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi langaton viestintä.
Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.