Rakennustekniikan opiskelijoille Pro Quality -palkinnot

Rakennustuotteiden Laatu Säätiö SR palkitsi Anna Antonovan väitöstyön ja Katriina Ruskeeniemen diplomityön.
Pro Quality palkinnon-saajat, Anna Antonova ja Katriina Ruskeeniemi
Rakennustuotteiden Laatu Säätiö SR myönsi Pro Quality -palkinnon Anna Antonovalle (vas.) ja Katriina Ruskeeniemelle. Kuva: Sanna Liimatainen.

Rakennustuotteiden Laatu Säätiön jakoi syyskuussa kuusi 5 000 euron arvoisia Pro Quality -palkintoa rakentamis- ja talotekniikka-alan opinnäytetöille, jotka ovat valmistuneet kuluvan vuoden tai viime vuoden aikana. Aalto-yliopistosta Anna Antonova palkittiin väitöstyöstään ja Katriina Ruskeeniemi diplomityöstään. Pro Quality -palkinnolla halutaan kannustaa alan opiskelijoita ja oppilaitoksia tutkimaan alaa ja kehittämään innovatiivisia ratkaisuja tämän päivän toimintaympäristöön.

Pro Quality on säätiön toimitusjohtaja Jaakko Tuomisen mukaan yksi tapa nostaa esille osaamista, jota korkeakouluissamme syntyy vuosittain. Palkitut työt edustavat suomalaista tutkimustyötä ja ammattitaitoa, jolla tulee olemaan merkitystä laajassa mittakaavassa koko alalle.

Vuonna 2022 palkintojen saajat ovat:

Anna Antonova, palkittiin väitöskirjasta Teräskuidun pinnan sekä ympäröivän sementtikiven ominaisuuksien vaikutus teräskuidun ja sementtikiven väliseen tartuntaan.
Katriina Ruskeeniemi sai palkinnon dplomityöstä, jonka aiheena oli Vähäpäästöisten betonien käyttömahdollisuudet korjausrakentamisessa.

Muita pakittuja olivat Tampereen yliopistosta: Toni Simolin väitöskirjasta Sähköajoneuvojen ja latausjärjestelmän ja -keskuksen kehittäminen, Daniel Lehtonen diplomityöstä Tilaelementeistä kootun puukerrostalon jäykistäminen, Miika Lundell diplomityöstä Maalämpökerrostalojen verkostovaikutukset, ja Tatu Saastamoinen diplomityöstä CLT-betoni-liittolaatan mitoitus ja poikkileikkauksen valitseminen.

Säätiö jakoi Pro Quality -palkintoja nyt ensimmäistä kertaa, mutta tarkoituksena on tehdä  palkitsemisesta joka vuotinen perinne. Palkittavien opinnäytetöiden edellytettiin käsittelevän rakennustuoteteollisuuden, talotekniikan ja rakentamisen laadunhallintaa, sekä ympäristöön ja turvallisuuteen liittyvien haittavaikutusten eliminointia.

Säätiön avustuksia ja apurahoja voidaan antaa muun muassa oppilaitoksissa suoritettaviin opinnäytetöihin ja jatko-opintoihin liittyvään tutkimustyöhön. Vuosien varrella palkitsemisia on tehty lähes kuudella miljoonalla eurolla.

Vuonna 2007 perustettu Rakennustuotteiden Laatu Säätiö SR jakaa vuosittain pääomansa tuotosta merkittävänä osan yleishyödyllisiin tarkoituksiin. Säätiön tarkoituksena on edistää rakennus- ja rakennustuoteteollisuuden sekä talotekniikkateollisuuden teknistä ja laadunhallintaan liittyvää kehitystä alan kilpailukyvyn parantamiseksi ja tuotteiden vaatimustenmukaisuuden varmentamiseksi. Lisätietoja: rtl-saatio.fi

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: