Raimo P. Hämäläiselle palkinto vaikuttavasta työstä ryhmäpäätöksenteossa

INFORMS Group Decisions and Negotiations -palkinnon saanut emeritusprofessori Raimo P. Hämäläinen on soveltanut ryhmäpäätöksenteon teorioita ja malleja menestyksekkäästi erityisesti energiapolitiikassa, ympäristösuunnittelussa ja ydinonnettomuustilanteiden hallintaan varautumisessa.
Picture of Professor Raimo Hämäläinen

Aallon matematiikan ja systeemianalyysin laitoksen emeritusprofessori Raimo P. Hämäläinen on vuoden 2021 INFORMS Group Decisions and Negotiations -palkinnon saaja. INFORMS on johtava kansainvälinen operaatiotutkimuksen, analytiikan, johtamistieteen, taloustieteen, käyttäytymistieteen, tilastotieteen, tekoälyn, datatieteen, sovelletun matematiikan ja muiden vastaavien mallintamisen alojen tutkijoiden seura. Palkinnon myöntöperusteissa korostetaan Hämäläisen merkittävää työtä useilla eri aloilla, mikä on johtanut konkreettisten päätöksentekoprosessien työkalujen kehittämiseen.

"Olen todella ilahtunut tästä palkinnosta. Samalla olen kiitollinen yhteistyökumppaneilleni ja kollegoilleni, jotka ovat vuosien mittaan työskennelleet kanssani ryhmäpäätöksentekoon ja osallistamiseen liittyvissä tutkimushankkeissa", sanoo Hämäläinen.

Palkinto myönnettiin vuoden 2021 GDN-konferenssissa, joka pidettiin verkossa kesäkuussa. Myöntöperusteissa mainitaan, että Hämäläisen kontribuutio ryhmäpäätöksenteon ja neuvottelujen (Group Decision and Negotiation, GDN) kentällä on merkittävä. Hän on kansainvälisesti tunnustettu tutkija useilla aloilla, kuten monikriteerisessä päätöksenteossa, ympäristömallinnuksessa, systeemiajattelussa ja ihmisen toiminnan huomioivassa operaatiotutkimuksessa. Hänen teoreettinen työnsä sisältää epävarmuuden huomioivia ja dynaamisia lähestymistapoja monikriteerisiin malleihin sekä peliteoreettisia neuvottelumenetelmiä. Hänen tutkimuksensa on johtanut laajasti käytettyjen päätöksenteon tukiohjelmistojen kehittämiseen. Hämäläinen on soveltanut teorioita ja malleja menestyksekkäästi useisiin merkittäviin ongelmiin erityisesti energiapolitiikassa, ympäristösuunnittelussa ja ydinonnettomuustilanteiden hallintaan varautumisessa.

Palkinnon saa vuosittain henkilö, joka on työllään merkittävästi vaikuttanut ryhmäpäätöksentekoon ja neuvotteluihin liittyvään tutkimukseen. Palkinnon perusteena olevat ansiot voivat olla viimeaikaisia tai perusteena voi olla palkinnonsaajan koko elämäntyö.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.