Pujotteleva peltorobotti syntyi kolmen kuukauden rutistuksella

Opiskelijoiden rohkeat ja kekseliäät projektityöt ihastuttivat Mekatroniikan sirkuksessa.

Mekatroniikan sirkus on projektikurssin suosittu päätöstapahtuma.

Tammikuussa mekatroniikan projektikurssin opiskelijat saivat vapaat kädet, tiukan aikataulun ja budjetin sekä joukon taitavia ohjaajia.

Nyt huhtikuun aurinko lämmittää Aalto-yliopiston teollisen internetin kampusta ja sisällä hallissa on riehakas ja helpottunut tunnelma – tiukalle meni, mutta tuli valmista!

”Tämä lähtee kesäkuussa kilpailuihin Isoon-Britanniaan”, kertoo Janna Huuskonen ja antaa läppärillä käskyn lattialla pyörivälle minikokoiselle peltorobotille.

”Field Robot Eventin tarkoitus on esitellä robottien mahdollisuuksia maataloudessa. Me halusimme tehdä robotin, joka pujottelee automaattisesti maissirivien välissä. Kehitämme siihen vielä myös konenäköä: tarkoitus on, että se tunnistaisi kisapellolla pinkit pallot, jotka symboloivat rikkaruohoja.”

Janna Huuskosen kanssa peltorobottia esittelee Jaakko Mattila

Mekatroniikan projektikurssin idea on haastaa opiskelijat pistämään peliin sähkö-, kone- ja tietotekniikan osaamisensa, turhia jarruttelematta. Tänä vuonna kahdelle maisteriopiskelijoiden työlle – automaattiselle soppatykille ja numeerisen painomuovauksen ja hitsaamisen yhdistelmälle – on myös haettu patenttia.

”Opiskelijat saavat valita aiheensa ja ne saavat olla mahdollisimman uskaliaita”, hymyilee kandiopiskelijoiden ohjauksesta vastannut vanhempi yliopistonlehtori Panu Kiviluoma.

”Kurssilla on kivaa, mutta samalla haastamme heitä pohtimaan oppimistaan ja ratkaisujaan”, hän painottaa.

Panu Kiviluoma vastasi kandiopiskelijoiden ohjauksesta.

Drone-lennokit ovat jo monille tuttuja, ja niille ideoidaan jatkuvasti käyttökohteita pakettien jakamisesta erilaisiin valvontatehtäviin. Antti Korhosen esittelemää DJI M600 -dronea on täydennetty ojentuvalla käsimekanismilla, joka tekee pistemäisiä kosteusmittauksia turvesoilla.

”Näin turpeen nostoajankohta voidaan optimoida. Haastavinta projektissa oli suunnitteluvaihe: pistimme tavoitteet korkealle, mutta aika ja raha tulivat vastaan. Oli kuitenkin hienoa huomata, ettemme kuvitelleet mahdottomia, vaan suunnitelmamme olivat toimivia.”

Eetu Peltoluhdan ja Antti Korhosen mukaan droneja voidaan hyödyntää esimerkiksi sähköverkkojen kunnon tarkkailussa.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.