Professori Zongin tavoitteena uraauurtava hydrodynamiikan tutkimuskokonaisuus

Zhi Zong on nimitetty Aalto-yliopiston insinööritieteiden hydrodynamiikan professoriksi.  Hän työskentelee meritekniikan ja arktisen tekniikan tutkimusryhmässä konetekniikan laitoksella. Professori Zhi Zongin tutkimuskohteita ovat alusten hydrodynamiikka, erityisesti jääolosuhteissa, nopeat alukset, vesiaallot sekä vedenalaiset räjähdysten ja pyörteiden aiheuttama tärinä.

”Tavoitteenani on rakentaa Aaltoon uraauurtava hydrodynamiikan tutkimuskokonaisuus houkuttelemalla mukaan lahjakkaita nuoria ja edistämällä sekä kansainvälistä että paikallista yhteistyötä”, professori Zong kertoo.

Professori Zong (s. 1964), on aiemmin työskennellyt useita vuosia professorina kiinalaisessa Dalianin teknillisessä yliopistossa (DUT). Hän on myös johtanut DUT:n hydrodynamiikan keskeistä koelaitosta, hinauskoeallasta. Ennen siirtymistä DTU:lle Zong työskenteli tutkijana Singaporessa sijaitsevassa A*STAR-tutkimuskeskuksessa, the Agency for Science, Technology and Research.

”Professori Zongin tutkimuskokemus on poikkeuksellisen laajaa, ja hänellä on merkittävää osaamista kokeellisissa tekniikoissa, kehittyneissä analyysimenetelmissä sekä kehittyneissä numeerisissa menetelmissä”, insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis toteaa.

Professori Zong on ohjannut uransa aikana 12 väitöskirjaa, ja vuoden 2017 aikana hänen ohjattavistaan väittelee vielä kaksi. Hän on opettanut vuodesta 2004 lähtien laivahydrodynamiikkaa ja virtausmekaniikkaa perustutkinto- ja jatko-opiskelijoille Dalianin teknillisessä yliopistossa. Zong on palkittu erinomaisesta ja innovatiivisesta opetuksesta, ja hänen opiskelijoistaan useat ovat saaneet palkinnon pro gradu -työstä.

Professori Zhi Zongilla on runsaasti kokemusta akateemisesta johtamisesta ja toimimisesta tiedeyhteisössä. Hänellä on vahva tausta projektinhallinnassa ja tutkimustulosten viemisessä käytäntöön sekä pitkä kokemus tutkimustulosten viestimisestä kansainvälisesti. Hän on toiminut sekä johtajana että jäsenenä useissa laivahydrodynamiikkaa käsittelevissä kansainvälisissä komiteoissa ja kansainvälisten lehtien toimituskunnissa.

”Suomi on edelläkävijä laivanrakennuksen alalla ja erityisesti arktisessa meritekniikassa. Suomalaiset uuden ajan risteilyalukset, jäänmurtajat, Wärtsilän moottorit ja Napan ohjelmisto ovat olleet markkinajohtajia vuosikymmenien ajan. Laivahydrodynamiikka on oleellinen osa meritekniikkaa. Toivon voivani antaa oman panokseni ja asiantuntemukseni tutkimuksessa ja koulutuksessa, lisätäkseni suomalaisen meritekniikan maailmanlaajuista vaikuttavuutta”, Zong toteaa.

Lisätietoa:

Professori Zhi Zong, [email protected]

Aalto-yliopiston meritekniikan ja arktisen tekniikan tutkimusryhmä

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja