Professori Sergiy A. Vorobyoville IEEE Fellow -arvo

Vorobyovin kehittämiä menetelmiä on sovellettu laajalti erilaisissa antennijärjestelmissä, tutkissa ja tietoliikennejärjestelmissä.

Maailman suurin tekniikan alan kansainvälinen järjestö IEEE (Institute of Electrical and Electronic Engineers) on myöntänyt Aalto-yliopiston signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitoksen professori Sergiy A. Vorobyoville IEEE Fellow -arvon, joka on sen jäsenistön korkein aste. Vorobyov sai arvon tutkimusansioistaan optimoinnissa robustien menetelmien kehittämiseksi signaalinkäsittelyn alalla. Hänen kehittämiään menetelmiä ja tuloksia on sovellettu laajalti erilaisissa antennijärjestelmissä, tutkissa ja tietoliikennejärjestelmissä. Vorobyovin tutkimus on edistänyt merkittävästi optimointimenetelmien teorian ja menetelmien kehitystä signaalinkäsittelyssä.

Professori Vorobyov on aikaisemmin palkittu tutkimustyöstään Kanadassa ja Saksassa.

IEEE valitsee vuosittain pienen joukon (alle 0,01%) ansioituneimpia jäseniään ylennettäväksi Fellow-asteelle. Tähän mennessä 18 suomalaista on ylennetty Fellow-jäseniksi, joista kolme on Aalto-yliopiston signaalinkäsittelyn ja akustiikan laitokselta.

Kuva: Anni Hanén

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.