Professori Raimo P. Hämäläinen on urallaan mallintanut ratkaisuja lukuisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin

Huikean 35-vuotisen uran tehnyt professori jäi eläkkeelle.
aalto_sci_raimo_p_hamalainen_laksiaiset_1-9-2016_photo_suvi-tuuli_helin_etc_1984_web_fi.jpg

Teknillisessä korkeakoulussa ja Aalto-yliopistossa uran tehnyt professori on perehtynyt syvällisesti erityisesti peliteoriaan, operaatiotutkimukseen ja säätöteoriaan sekä systeemi- ja päätöksenteon malleihin.

Näistä hän on ammentanut ratkaisuja päätöksentekoon ja optimointiin aina vesistöjen sääntelystä ja ydinonnettomuuksiin varautumisesta aidsin leviämisen ennustamiseen ja sähkön dynaamiseen hinnoitteluun.

Yhtenä keskeisenä saavutuksenaan hän itse pitää eri tieteenaloille kouluttamiaan alumniprofessoreja, jotka tahoillaan hyödyntävät ja vievät eteenpäin systeemianalyysin tarjoamia mahdollisuuksia.

"Systeemianalyysin koulutukseen kohdistuu edelleen suurta kiinnostusta, sillä malleja ja mallintajia tarvitaan kaikkialla. Esimerkkejä tuoreista sovellusalueista ovat älykkäät elinympäristöt palveluineen, kuten kodit, kaupungit, liikenne, terveys ja energiantuotanto; sosiaalinen media, tunteet sekä itsensä mittaaminen ja mallintaminen", Hämäläinen summaa.

Aalto-yliopiston vararehtori Tuija Pulkkinen antoi tunnustusta Raimo Hämäläisen kansainväliselle uralle ja hänen alansa merkityksestä osana Aalto-yliopistoa.

"Hämäläisen tutkimus ulottuu kaikille Aallon tutkimuksen ydinalueille. Hänen työnsä on ollut merkittävää myös yhteiskunnallisen vaikuttamisen osalta, sillä hänen tutkimusaiheensa linkittyvät laajasti yhteiskunnan eri osa-alueisiin," Pulkkinen kiitteli.

Professori Raimo P. Hämäläisen läksiäisissä 1.9.2016 puhuivat myös Suomen Ympäristökeskuksen pääjohtaja Lea Kauppi ja Suomen pankin pääjohtaja Erkki Liikanen. Tilaisuuden puheet ovat katsottavissa videoina täällä:

Kuvat: Suvi-Tuuli Helin

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
Women in Finance -tilaisuus, Annukka Paloheimo
Yhteistyö Julkaistu:

Pehmeitä taitoja kannattaa vahvistaa – ne ovat kovaa valuuttaa työmarkkinoilla

Kauppakorkeakoulu antaa valmiudet toimia niin ekstroverteille kuin introverteille sopivissa tehtävissä.
Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.