Professori Lasse Murtomäki on nimitetty laitosjohtajaksi ja apulaisprofessori Antti Karttunen varajohtajaksi

Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun kemian ja materiaalitieteiden laitoksen laitosjohtajaksi on nimitetty professori Lasse Murtomäki 1.9.2022 lähtien. Apulaisprofessori Antti Karttunen aloittaa samassa yhteydessä varajohtajana.
Portraits of Lasse Murtomäki and Antti Karttunen next to the Aalto logo

Lasse Murtomäellä on pitkä ura kemian tekniikan parissa eri rooleissa sekä tutkijana että professorina. Murtomäki väitteli tohtoriksi vuonna 1992 Teknillisestä korkeakoulusta (nykyisin Aalto-yliopisto) ja on keskittynyt urallaan erityisesti sähkökemian tutkimiseen ja opettamiseen.

Antti Karttunen väitteli tohtoriksi fysikaalisesta kemiasta vuonna 2007 Joensuun yliopistosta (nykyinen Itä-Suomen yliopisto). Hän aloitti Aalto-yliopistossa apulaisprofessorina vuonna 2015 ja keskittyy tutkimustyössään epäorgaanisten materiaalien kemiaan. Hän johtaa kemian tekniikan kandiohjelmaa ja opettaa sekä kemian että ohjelmoinnin kursseja.

”Toivotan Lasse Murtomäen ja Antti Karttusen lämpimästi koulumme johtoon. Samalla haluan kiittää laitosjohtaja Jari Koskista ja varajohtaja Kari Laasosta heidän arvokkaasta työstään useiden vuosien ajan koulumme hyväksi”, sanoo dekaani Kristiina Kruus.

Sekä Lasse että Antti ovat koulun johtoryhmän jäseniä.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Olli Ikkana in Otaniemi, photo by Lasse Lecklin.

Bioinspiroituja värejä ja olosuhteisiin sopeutuvia materiaaleja – Professori Olli Ikkalan kolmas EU-hanke pohjaa eläviin systeemeihin

Teknillisen fysiikan professori Olli Ikkala on saanut kolmannen kerran Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen. Rahoituksen suuruus on 2,5 miljoonaa euroa, ja hanke kestää viisi vuotta.
Professori Antti Oulasvirta. Kuva: Aalto-yliopisto / Jaakko Kahilaniemi
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat selvittävät, miten tekoäly saadaan ymmärtämään ihmistä paremmin

Antti Oulasvirta on saanut 2,5 miljoonan euron Euroopan tutkimusneuvoston Advanced Grant -rahoituksen käyttäjämallien tutkimiseen.