Professori Lasse Murtomäki on nimitetty laitosjohtajaksi ja apulaisprofessori Antti Karttunen varajohtajaksi

Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun kemian ja materiaalitieteiden laitoksen laitosjohtajaksi on nimitetty professori Lasse Murtomäki 1.9.2022 lähtien. Apulaisprofessori Antti Karttunen aloittaa samassa yhteydessä varajohtajana.
Portraits of Lasse Murtomäki and Antti Karttunen next to the Aalto logo

Lasse Murtomäellä on pitkä ura kemian tekniikan parissa eri rooleissa sekä tutkijana että professorina. Murtomäki väitteli tohtoriksi vuonna 1992 Teknillisestä korkeakoulusta (nykyisin Aalto-yliopisto) ja on keskittynyt urallaan erityisesti sähkökemian tutkimiseen ja opettamiseen.

Antti Karttunen väitteli tohtoriksi fysikaalisesta kemiasta vuonna 2007 Joensuun yliopistosta (nykyinen Itä-Suomen yliopisto). Hän aloitti Aalto-yliopistossa apulaisprofessorina vuonna 2015 ja keskittyy tutkimustyössään epäorgaanisten materiaalien kemiaan. Hän johtaa kemian tekniikan kandiohjelmaa ja opettaa sekä kemian että ohjelmoinnin kursseja.

”Toivotan Lasse Murtomäen ja Antti Karttusen lämpimästi koulumme johtoon. Samalla haluan kiittää laitosjohtaja Jari Koskista ja varajohtaja Kari Laasosta heidän arvokkaasta työstään useiden vuosien ajan koulumme hyväksi”, sanoo dekaani Kristiina Kruus.

Sekä Lasse että Antti ovat koulun johtoryhmän jäseniä.

Nainen rannalla tuulisella säällä hymyilee, taustalla meri kuohuaa
Nimitykset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Professori Ranja Hautamäki: ”Monimuotoinen kaupunkiluonto on keskeinen tekijä hyvinvoinnin ja hiilinielujen lisäämiseksi”

Maisema-arkkitehtuurin professori ratkoo ilmastonmuutoksen hillintää ja kaupunkiluonnon hiilinieluja koskevia kysymyksiä.
NASAn Curiosity-mönkijä kuvaama pölypyörre Marsin Gale-kraatterissa. Kuvankäsittely: Henrik Kahanpää. Alkuperäinen kuva: NASA / JPL-Caltech
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Marsin sää vaihtelee rajusti, mutta sen ilmasto ei ole muuttumassa

Väitöstutkimuksessaan Henrik Kahanpää myös kyseenalaistaa Marsin pölypyörteisiin liittyvän vallitsevan käsityksen. Tutkijana hän toivoo, että ihminen ei koskaan menisi Marsiin.
Kristo Ovaska, Kauppakorkeakoulun Vuoden Alumni 2022
Nimitykset Julkaistu:

Kristo Ovaska on Kauppakorkeakoulun Vuoden Alumni 2022

”Laaja-alaiselle osaamiselle on työmarkkinoilla suurta kysyntää”, sanoo Kristo Ovaska.
Merja Penttilä
Opinnot Julkaistu:

Merja Penttilälle tieteen akateemikon arvonimi

Penttilä on tutkimuksessaan erikoistunut solutehtaisiin eli eläviiin mikrobeihin, joiden toimintaa muokataan siten, että ne tuottavat biopohjaisia tuotteita esimerkiksi energia-, terveys- ja materiaalisovelluksiin.

Aalto-yliopiston osa-aikainen professori Merja Penttilän ala on bioteknologia ja synteettinen biologia. Hän on erittäin ansioitunut tieteenharjoittaja, joka on tehnyt uraauurtavaa työtä tutkimusalueellaan. Hänen työllään on myös monimuotoista laajempaa merkitystä yhteiskunnan eri osa-alueilla ja maailmanlaajuisten haasteiden ratkaisemisessa.