Professori Kalevi Ekman sai Maailman kulttuurineuvoston koulutuspalkinnon

Maailmanlaajuinen Design Factory -verkosto on kuukauden sisällä vahvistunut kolmella uudella jäsenellä. Viimeisin avautui Riiassa.

Maailman kultturineuvoston (World Cultural Council) Jose Vasconcelos World Award of Education 2016 -palkinto myönnettiin Design Factoryn perustajalle, professori Kalevi Ekmanille. Palkinto jaettiin 14. lokakuuta Latvian Riiassa.

Palkinto on tunnustus Ekmanin koulutukseen tuomasta kansainvälisestä, tuottavasta ja inhimillisestä lähestymistavasta sekä hänen visionäärisistä ja inspiroivista ideoistaan, joiden ansiosta Design Factory -konseptista on tullut merkittävä oppimisalusta.

Kuva: Aalto Design Factory

Innokkuus ratkaisee

Design Factory -alustan pedagoginen ajatus nojautuu tarveperusteiseen oppimiseen ympäristössä, joka kannustaa uteliaisuuteen ja pehmeiden taitojen kehittämiseen. "Jopa kaikkein kilpailluimmilla alueilla on aina sokeita kohtia, joilla voidaan saavuttaa jotakin uutta tekemällä asioita hieman eri tavalla", Ekman kertoo, viitaten tuhansien vuosien historian ja perinteiden muokkaamaan koulutusalaan.

Palkintoseremoniassa pitämässään puheessa Ekman korosti kehittämänsä innostavan oppimisfilosofian merkitystä. "Menestyminen vaatii osaamista, mutta innostus ja intohimo ovat sitäkin tärkeämpiä tekijöitä." Sama asenne heijastuu Ekmanin pohtiessa palkinnon merkitystä. "Ei tarvitse olla supersankari jättääkseen jälkensä akateemiseen maailmaan", hän toteaa.

13 Design Factoryn maailmanlaajuinen verkosto

Palkintoseremonia oli osa kaksipäiväistä festivaalia, jonka aikana järjestettiin myös Riian teknillisen yliopiston (RTU) Design Factoryn viralliset avajaiset.

"Design Factory aloitti toimintansa täällä kaksi vuotta sitten avaamalla laboratorion, ja tänään voimme iloita uusien työtilojen perustamisesta. Ne tarjoavat uudenlaisia mahdollisuuksia luoville keksijöille ja tukevat Riian teknillisen yliopiston tutkimus- ja innovaatiotoimintaa," kertoi professori, Riian teknillisen yliopiston rehtori Leonīds Ribickis avajaisseremoniassa.

Aalto Design Factory ja Riian teknillisen yliopiston Design Factory pitivät yhteisen worksopin Riian avajaisten yhteydessä. Kuva: Aalto Design Factory

Design Factoryn avajaisseremonian yhteydessä oli mahdollista testata ja kokea opiskelijoiden kehittämiä tuotteita ja prototyyppejä. Tila täyttyi nopeasti innostuneista vierailijoista. Girts Ozolins oli yksi Winmill-hankettaan – jääkiekkomaalivahteja valmentavaa robottia – esittelevistä opiskelijoista. "Mikä muu kuin Design Factory antaisi meidän tehdä jotain tällaista?", hän iloitsi.

Eetuna tunnetun Ekmanin työ ja Aalto Design Factory ovat innostaneet jo 12 muuta yliopistoa ja tutkimuslaitosta perustamaan oman Design Factorynsa. Riian lisäksi on pelkästään kuluneen kuukauden aikana avattu virallisesti kaksi muuta Design Factorya: yksi Pontificia Universidad Javeriana -yliopistossa Kolumbiassa ja toinen Pace-yliopistossa New Yorkissa.

Vaikka palkinto ja uusien Design Factoryjen perustaminen ovat antaneet aihetta ansaittuun juhlaan, työ ja uusi lukuvuosi ovat jo käynnistyneet. Ekmanin Product Development Project -kurssin 20. juhlavuosi alkoi juuri. Tämän vuoden kurssilla yhteensä 150 opiskelijaa ratkoo 16 eri yrityksen antamaa haastetta. Tuotekehitysprojekti-kurssi on kansainvälisempi kuin koskaan, ja sen kaikkiin 16 tiimiin kuuluu myös ulkomaisesta yliopistosta käsin työskentelevä etäopiskelijatiimi.

Maailman kulttuurineuvosto
Maailman kulttuurineuvosto (WCC) on Meksikossa sijaitseva kansainvälinen järjestö. Neuvoston jäsenet ovat eri puolilta maailmaa tulevia ansioituneita tutkijoita ja merkkihenkilöitä, joiden joukossa on useita Nobel-palkinnon voittajia. Maailman kulttuurineuvoston tavoitteena on edistää tiedettä, taidetta ja kulttuuria ja vahvistaa ihmisten, kansojen ja hallitusten välistä veljeyttä, jonka perustana on ideologian, uskonnon, rodun ja sukupuolen keskinäinen kunnioittaminen.  José Vasconcelos World Award of Education -palkinto on perustettu tunnustukseksi niille henkilöille, jotka tekevät nykyisen sivilisaatiomme perustana olevaa merkittävää opetustyötä. Palkinto myönnetään joka toinen vuosi.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!