Professori Jarno Limnéllin intohimona ja työnä on kyberturvallisuus

Jarno Limnéll aloitti syyskuun alussa kyberturvallisuuden professorina Sähkötekniikan korkeakoulussa.
jarno_limnell_fi.jpg

Limnéll on sotatieteiden tohtori, valtiotieteen maisteri, kapteeni evp sekä McAfeen kyberturvallisuusjohtaja, jonka intohimona on kyberturvallisuuden saumaton linkittyminen turvallisuuteen yleensä.

- Kyberturvallisuus ja fyysinen turvallisuus kietoutuvat yhä enemmän yhteen, sillä yhteiskunta toimii vahvasti kybermaailman voimin. Bitit ovat mukana tavassamme opiskella, tehdä työtä, politikoida, harjoittaa liiketoimintaa sekä huolehtia kansalaisten turvallisuudesta, Limnéll toteaa.

Hän toivoo, että kyberturvallisuuteen tartutaan Suomessa strategisella otteella. Tällöin noustaan pelkästä teknologiatasosta pohtimaan isoa kuvaa eli kyberturvallisuuden vaikuttavuutta koko yhteiskunnassa.

Tänä päivänä kaikki kriittiset infrastruktuurit kuten sähköverkot, energianjakelu, logistiikkaketjut ja veden puhdistamot ovat vahvasti riippuvaisia tietoverkoista.

- Pelon ilmapiiriä ei pidä tietoisesti lietsoa, mutta tosiasiat pitää tunnustaa. Kybermaailman kautta voidaan pahimmillaan tehdä hyvinkin ikäviä asioita.

Ei vain uhkakuvia ja rikollisuutta

Digitalisoituminen ei tuo mukanaan pelkkiä uhkia ja verkossa toimivaa rikollisuutta. Limnéll korostaa, että kyberturvallisuus avaa suuria mahdollisuuksia suomalaisille yrityksille ja liike-elämälle.

- Kansainväliselle kyberdiplomatialle on vahvaa tarvetta ja suomalaiselle luottamuspääomalle on kysyntää. Meillä on konkreettista osaamista ja luotettavan kumppanin maine. Suomella on nyt tuhannen taalan paikka tarttua mahdollisuuksiin ja profiloitua isoksi toimijaksi kansainvälisillä foorumeilla.

Kaiken tämän eteen Limnéll haluaa tehdä töitä.

- Olen valtavan innostunut Professor of practice -asetelmasta. Sen myötä avautuvat mahdollisuudet yhdistää yliopiston päivittäinen opetus- ja tutkimustoiminta elävän elämään business-maailmaan.

Juoksulenkkejä aikataulujen ohessa

Kyberturvallisuus ei ole yksinäinen oppituoli, vaan monitieteistä akateemista ja teollisuusyhteistyötä vaativa tutkimus- ja opetusala.

- Tutkimuksessa haluan painottaa suomalaisen yhteiskunnan turvallisuuden kehittämistä sekä panostaa alueisiin, jotka hyödyntävät kotimaista liike-elämää.

Yritysjohtajuuden ja professorin työn yhdistämisessä yksi haaste on kalenterin tasapainossa pitäminen. Ja vaikka työ on Limnéllille intohimo, ei se saa täyttää koko elämää. Aikaa perheen kanssa ei korvaa mikään.

Myös päivittäinen urheilu pitää mielen tasapainossa. Entinen kilpatason triathlonisti juoksee vuosittain useamman maratonin.

Kuva: Aalto-yliopisto/Lasse Lecklin

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.