Professori emerita Kaisa Nybergille Suomen Kulttuurirahaston suurpalkinto

Kaisa Nyberg palkittiin tiedon tehokkaasta salaamisesta ja turvallisista viestien valtateistä.

Professori emerita Kaisa Nyberg on tutkinut Aalto-yliopistossa tiedon ja kommunikaation turvaamisen matemaattisia menetelmiä. Nyberg toimi kryptologian professorina vuosina 2005-2016, eläkkeelle jäämiseensä saakka. Hän on Suomen Kulttuurirahaston suurpalkinnosta hyvin otettu.

”Suomen Kulttuurirahaston palkintoja on jaettu 1940-luvun alusta alkaen, alkuaikoina monille suomalaisen yhteiskunnan rakentajille tieteen ja taiteen aloilla. Siinä seurassa tunnen itseni kovin pieneksi. Aikaisemmista palkinnonsaajista voisin mainita Alvar Aallon vuodelta 1949, ja neuroverkkojen tutkimisesta maailmanlaajuisestikin tunnetun akateemikon ja emeritusprofessori Teuvo Kohosen vuodelta 1994”, kertoo Kaisa Nyberg.

Kaisa Nyberg sai aikaan kryptologian opetuksen ja tutkimuksen kehittymisen ja vakiintumisen Suomessa. Hän on myös omalla esimerkillään pyrkinyt vaikuttamaan sen puolesta, että nykyistä useampi nuori nainen löytäisi oman alansa matemaattisten ja teknisten tieteiden parista.

”Oli hienoa saada toimia professorina Aalto-yliopistossa runsaat 11 vuotta ennen eläkkeelle jäämistä”, lisää Nyberg.

Ennen Aalto-yliopiston professuuria, vuodesta 1987 alkaen, Kaisa Nyberg toimi matematiikan tohtorina Puolustusvoimissa. Puolustusvoimista Nyberg siirtyi Nokian tutkimuskeskukseen saamaan teollisuuskokemusta. Tämä tapahtui vuonna 1998. Nokialla Nyberg tutki matkapuhelinten salausmenetelmiä osana kansainvälistä asiantuntijaryhmää. Tuolloin kehitetyt salaustekniset, standardoidut ratkaisut ovatkin tällä hetkellä käytössä miljardeissa matkapuhelinlaitteissa ympäri maailmaa.

Nybergin on myös kehittänyt Bluetooth-laitteiden paritusmenetelmän yhteistyössä Nokian ja Microsoftin kansainvälisen asiantuntijaryhmän kanssa. Nyberg on toiminut myös tietoturvallisuuden asiantuntijana erilaisten kriittisten järjestelmien suunnittelussa, kuten kansalaisten nettiäänestystä valmisteltaessa.

Suomen Kulttuurirahasto jakoi vuosijuhlassaan 27.2. kolme 30 000 euron palkintoa merkittävistä kulttuuriteoista. Palkinnon saivat Kaisa Nybergin lisäksi muotoilija, tekstiilitaiteilija Markku Piri ja elokuvaohjaaja, käsikirjoittaja Selma Vilhunen.

Lisätietoa:

Kaisa Nyberg
Professori emerita
Aalto-yliopisto

Suomen Kulttuurirahaston palkinnot vuonna 2018

Suomen Kulttuurirahaston palkinnot vuodesta 1941 alkaen

Kuvassa Kaisa Nyberg. Kuva: Suomen Kulttuurirahasto, Heikki Tuuli.

Video: Suomen Kulttuurirahasto.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.