Professori Eero Hyvöselle tiedonjulkistamisen valtionpalkinto

Palkinto on tunnustus Hyvösen johtaman tutkimusryhmän työstä suomalaisen semanttisen webin kehittämisessä.

Aalto-yliopiston mediatekniikan laitoksella työskentelevä Eero Hyvönen on johtanut vuodesta 2003 FinnONTO- ja Linked Data Finland -hankkeita, joiden tavoite on luoda Suomeen linkitetyn, avoimen tiedon infrastruktuuri ja pilottisovelluksia. Tiedon infrastruktuuri tarjoaa organisaatioille valmiita kansallisen tason verkkopalveluita ja data-aineistoja tiedon julkaisemiseen ja rikastamiseen verkon kautta.

‒ Avoimen linkitetyn datan idea on siinä, että eri lähteistä saatava tieto voidaan mahdollisimman hyvin ja kustannustehokkaasti linkittää toisiinsa aiempaa rikkaammiksi ja älykkäämmiksi palveluiksi. Kun kaksi tietoa linkittyy toisiinsa, kummankin tieto tulee rikkaammaksi, Hyvönen tiivistää työn idean.

Internetin tietosisällöt on yleensä esitetty muodossa, joka on tarkoitettu ihmisen eikä koneen tulkittavaksi. Semanttisen webin linkitetty data on internetiä täydentävä metatietokerros, jonka avulla voidaan kertoa esimerkiksi hakukoneille sisältöjen merkitys.  Hyvösen johtamissa projekteissa on käytetty kehyksenä kansainvälisen W3C-järjestön standardeja ja niiden avulla kehitetty uusia sisältöjä, menetelmiä, työkaluja ja palveluita.

‒ Tutkimus on ollut monitieteistä. Mukana on ollut myös paljon yrityksiä sekä lähes kaikki elämänalueet kulttuurista, terveydestä ja biologiasta aina lainsäädäntöön, teollisuuteen ja media-alaan, jopa kansanrunouteen. Poikkeuksellisen monialainen työ on ollut mahdollista, koska semanttisen webin tekniset ratkaisut ovat sopineet kaikille aloille, Eero Hyvönen kertoo ja korostaa palkinnon kuuluvan koko työssä mukana olleelle tutkimusryhmälle ja -yhteisölle.

‒ On tärkeää, että semanttisen webin tutkimus- ja kehitystyö saa tunnustusta, sillä alan merkitystä ja muutosnopeutta ei aina huomata, kun elämme itse keskellä webin suurta murrosta.

Tutkimustyön tuloksia hyödynnetään jo käytännössä myös Suomessa, esimerkiksi kirjastojen Kirjasammossa ja Kansalliskirjaston Finto-sanastopalvelussa.

Projektien sarjaa on rahoittanut kymmenen vuoden aikana viisikymmentä julkisen sektorin organisaatiota. Päärahoittajana on toiminut Tekes.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.