Professor of Practice Pekka Mattilan johtamalle hankkeelle Suomen Akatemian rahoitus

Tutkimuksen tavoitteena on selittää suomalaisen liikkeenjohdon koulutuksen kehitystä ja ymmärtää siihen vaikuttaneita tekijöitä.
Keltainen Aalto-lippu. Kuva: Juha Juvonen / Aalto-yliopisto
Kuva: Juha Juvonen / Aalto-yliopisto

Suomen Akatemian biotieteiden, terveyden ja ympäristön tutkimuksen sekä kulttuurin ja yhteiskunnan tutkimuksen toimikunnat myönsivät rahoituksen Aalto-yliopistoon kuudelle uudelle akatemiahankkeelle. Syyskuun 2019 hausta myönnetty rahoitus näille hankkeille on yhteensä noin 2,1 miljoonaa euroa. Rahoituskausi on nelivuotinen, 1.9.2020–31.08.2024.

Kauppakorkeakoulun markkinoinnin Professor of Practice Pekka Mattilan johtama Konsortio EXED sai rahoitusta Liikkeenjohdon koulutus strategisena käytäntönä: Historian opetukset ja tulevaisuuden näkymät -hankkeelleen. Kauppakorkeakoulun markkinoinnin laitos sai 280 000 euroa ja tutkimuspartneri Juha Kansikas Jyväskylän yliopistosta saman summan.

Liikkeenjohdon koulutus on erittäin vaikuttavaa

Hankkeessa mukana olevan, tutkijatohtori Mikko Laukkasen mukaan tämän tutkimuksen tavoitteena on selittää suomalaisen liikkeenjohdon koulutuksen kehitystä ja ymmärtää siihen vaikuttaneita tekijöitä. Monen muun pienen maan ohella myös Suomessa liikkeenjohdon koulutusohjelmilla on ollut suuri vaikutus kokonaisten johtajasukupolvien muovautumisessa. Näin ollen liikkeenjohtajien koulutuksella on suuri vaikutus paitsi liike-elämän, mutta myös yhteiskunnan rakenteelliselle kehitykselle.

”Liikkeenjohdon koulutuksen merkityksestä huolimatta toimialaa itsessään on tutkittu vähän. Tässä projektissa nostamme sen tutkimuksen keskiöön. Tarkastelemme liikkeenjohdon koulutusta kolmessa eri roolissa: porttina suomalaisen liike-elämän huipulle, työkaluna yritysten muutosprosesseissa ja johtajien tehokkuuden sekä yhteiskunnallisen vaikutuksen ajureina. Tutkimusaineistoina käytämme monipuolisia arkistolähteitä, joihin meillä on varsin ainutlaatuinen pääsy. Ne tarjoavat meille kuvan menneestä, mutta myös linssin nykyiseen: näin johtajuus Suomessa on muotoutunut”, sanoo Pekka Mattila.

Lisätietoja:
Professor of Practice Pekka Mattila

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.
A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: