Prodekolaiset perustavat 5-10 yritystä vuosittain

Track record: Yksi vuodessa menestyy. PRODEKO VENTURES OY kehitysyhtiön tavoitteena on kannustaa prodekolaisia yrittäjyyteen

Mikä Prodeko Ventures? - lyhyt syntytarina

”Aivan alussa jokainen keskustelu toisen tutalaisen yrittäjän tai entisen yrittäjän kanssa olisi hyödyllinen.”

”Toimialakonkareiden kanssa palloittelu auttanut hahmottamaan asiakastarpeet paljon paremmin.”

Risto Siilasmaa kyseli Prodekon neuvottelukunnassa keväällä 2015, miten yhteisömme voisi paremmin tukea yrittäjyyttä. Brainstormailimme useita ideoita ja päädyimme Prodeko Venturesin kaltaiseen kehitysyhtiöön, joka yhdistäisi neuvonantoa ja alkuvaiheen rahoitusta. Kaj Hagros, Juha Putkiranta ja Jussi Valtonen koeponnistivat ideaa prodekolaisilla yrittäjillä ja toimintamalli iteroitui näiden keskustelujen perusteella. Yhtiö rekisteröitiin joulukuussa 2015, perustaosakkaina Tuotantotalouden Kilta Prodeko ry sekä Prodekon Alumni ry. Ensimmäisen hallituksen muodostivat Timo Ahopelto (Lifeline Ventures), Kaj Hagros (Pivot5), Anna Granskog (McKinsey), Ari Tolppanen (Capman) ja Lotta Waldén (Reaktor Ventures). Osakeanti toteutettiin helmi-maaliskuussa 2016 ja reilu 100 alumnin jäsentä merkitsivät 1,3 miljoonan euron edestä osakkeita ja liittyivät osakassopimukseen co-foundereina.

Kevääseen 2016 mennessä yli 300 alumnin jäsentä on ilmoittanut kiinnostuksensa toimia neuvonantajana, mikäli sopiva startup osuu kohdalle. Ensimmäiset 25,000 euron kokoiset sijoitukset saivat You-App-sovelluksen kehittänyt Fifth Corner, hukkaan menevää lounasruokaa pelastava ResQ Club, matematiikan video-opetuspalvelu Vidoppi, lean-transformaation työkalu Agilefant sekä rekrytointipalautejärjestelmä Equivalentor. Sijoitusmuoto on oman pääoman ehtoinen vaihtovelkakirjalaina, joka konvertoidaan osakkeiksi siinä vaiheessa kun kohdeyritys toteuttaa seuraavan rahoituskierroksensa. Yhtiön arvo ja sijoituksen antama omistusosuus määritellään vasta tuossa vaiheessa. Yrityksen perustajan on oltava prodekolainen.

Näyttöjen perusteella prodekolaisten onnistusmistodennäköisyys on oleellisesti suurempi kuin startupeilla yleensä. Yhtiöllä pyritään voimistamaan tätä lupaavaa hankevirtaa. Menestyvät yritykset uudistavat Suomen elinkeinoelämää.

Lisätietoja antavat Kaj Hagros, Nora Rosendal, Lotta Walde:  ventures @ prodeko.org
Prodeko Ventures Oy

Lue myös juttu Tekniikka & Talous -lehdestä

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä